JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vognførerne i Bergen får velge forbund

Vognførerne i Bergen jubler over at de selv kan velge hvilket forbund de skal være organisert i. Det betyr at de fortsatt kommer til å stå i Fagforbundet.

2011022112430620131216152431

tips@fagforbundet.no

- Vi er overmåte glade. Endelig skal vi få noe offisielt å ha sagt på jobben. Fram til nå har vi sittet på gangen, selv om vi er den største klubben, sier Jan Erik Hagen som er Fagforbundets tillitsvalgte ved bybanen til Klassekampen.

Felles avtale

LOs organisasjonskomité har løst den interne LO-konflikten ved å kreve en felles tariffavtale for virksomheter som driver skinnegående trafikk. Den nye tariffavtalen vil være felles for Norsk Transportarbeiderforbund og Fagforbundet, og regulere lønns- og arbeidsvilkår for ansatte ved bybanen i Bergen og Gråkallbanen i Trondheim.

Det betyr i praksis at de ansatte ved bybenen i Bergen selv kan velge om de vil være organisert i Fagforbundet eller Norsk Transportarbeiderforbund.

NHO-medlem

Bakgrunnen for konflikten i Bergen er at de fleste vognførerne meldte seg inn i Fagforbundet som organiserer de aller fleste vognførerne i Oslo. Fjord1, som driver bybanen i Bergen, er imidlertid NHO-medlem, og arbeidsgiverorganisasjonen har en tariffavtale med Transportarbeiderforbundet.

Vognførerne i Bergen og Fagforbundet mente denne avtalen, som hovedsaklig er basert på bussbransjeavtalens bestemmelser, ikke egnet seg som tariffavtale for ansatte i skinnegående trafikk.

Fornøyd

Stein Guldbrandsen i Fagforbundets politiske ledelse er glad for at organisasjonskomiteen har funnet en løsning på dragkampen internt i LO. Han mener den ivaretar både forbundenes og medlemmenes ønsker og behov på en god måte.

Han er opptatt av at arbeidsgivere ikke skal kunne drive tariffhopping mellom ulike avtaleverk, og det er grunnen til at Fagforbundet har ønsket en annen løsning enn den som organisasjonskomiteen i utgangspunktet kom fram til.

Selv om NHO allerede har en avtale med Transportarbeiderforbundet, tror Guldbrandsen at arbeidsgiverorganisasjonen vil snakke med Fagforbundet om en avtale i Bergen.

- Utgangspunktet er at dette er et område der det ikke finnes avtale. Det er vesensforskjell mellom sporvogn og buss, og det tror jeg NHO vil skjønne også, sier han til Klassekampen.

Transportarbeiderforbundets leder, Roger Hansen, sier til avisen at forbundet i løpet av uken vil vurdere om avgjørelsen i organisasjonskomiteen skal ankes.

- Vi skal tenke oss godt om, og ha gode argumenter for å dra den inn i sekretariatet igjen, sier han.

Hansen sier at dersom Transportarbeiderforbundet ikke anker avgjørelsen, er de innstilt på å samarbeide med Fagforbundet om en ny tariffavtale for skinnegående transport.

- Vi samarbeider jo allerede godt med Fagforbundet i rutebilsektoren, så det er ikke noe problem, sier Roger Hansen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy