tips@fagforbundet.no
- Vi er overmåte glade. Endelig skal vi få noe offisielt å ha sagt på jobben. Fram til nå har vi sittet på gangen, selv om vi er den største klubben, sier Jan Erik Hagen som er Fagforbundets tillitsvalgte ved bybanen til Klassekampen.
Felles avtale
LOs organisasjonskomité har løst den interne LO-konflikten ved å kreve en felles tariffavtale for virksomheter som driver skinnegående trafikk. Den nye tariffavtalen vil være felles for Norsk Transportarbeiderforbund og Fagforbundet, og regulere lønns- og arbeidsvilkår for ansatte ved bybanen i Bergen og Gråkallbanen i Trondheim.
Det betyr i praksis at de ansatte ved bybenen i Bergen selv kan velge om de vil være organisert i Fagforbundet eller Norsk Transportarbeiderforbund.
NHO-medlem
Bakgrunnen for konflikten i Bergen er at de fleste vognførerne meldte seg inn i Fagforbundet som organiserer de aller fleste vognførerne i Oslo. Fjord1, som driver bybanen i Bergen, er imidlertid NHO-medlem, og arbeidsgiverorganisasjonen har en tariffavtale med Transportarbeiderforbundet.
Vognførerne i Bergen og Fagforbundet mente denne avtalen, som hovedsaklig er basert på bussbransjeavtalens bestemmelser, ikke egnet seg som tariffavtale for ansatte i skinnegående trafikk.
Fornøyd
Stein Guldbrandsen i Fagforbundets politiske ledelse er glad for at organisasjonskomiteen har funnet en løsning på dragkampen internt i LO. Han mener den ivaretar både forbundenes og medlemmenes ønsker og behov på en god måte.
Han er opptatt av at arbeidsgivere ikke skal kunne drive tariffhopping mellom ulike avtaleverk, og det er grunnen til at Fagforbundet har ønsket en annen løsning enn den som organisasjonskomiteen i utgangspunktet kom fram til.
Selv om NHO allerede har en avtale med Transportarbeiderforbundet, tror Guldbrandsen at arbeidsgiverorganisasjonen vil snakke med Fagforbundet om en avtale i Bergen.
- Utgangspunktet er at dette er et område der det ikke finnes avtale. Det er vesensforskjell mellom sporvogn og buss, og det tror jeg NHO vil skjønne også, sier han til Klassekampen.
Transportarbeiderforbundets leder, Roger Hansen, sier til avisen at forbundet i løpet av uken vil vurdere om avgjørelsen i organisasjonskomiteen skal ankes.
- Vi skal tenke oss godt om, og ha gode argumenter for å dra den inn i sekretariatet igjen, sier han.
Hansen sier at dersom Transportarbeiderforbundet ikke anker avgjørelsen, er de innstilt på å samarbeide med Fagforbundet om en ny tariffavtale for skinnegående transport.
- Vi samarbeider jo allerede godt med Fagforbundet i rutebilsektoren, så det er ikke noe problem, sier Roger Hansen.
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
EKSTRA: Må du jobbe på de røde påskedagene, blir det noen ekstra kroner i kassa.
colourbox.com