JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sinne og frykt etter Frp-byrådens utspill

Frp-byråd Jøran Kallmyr kaster kaldt vann i fjeset på sine 3300 sporveisansatte i Oslo. Han vil sette alle deres jobber ut på anbud.

2011090709345520131216165331

ola.tommeras@fagforbundet.no

Utspillet til byråden for miljø og samferdsel i Oslo, Jøran Kallmyr, har gitt sinne og frykt blant de ansatte han er arbeidsgiver for.

Ifølge Jøran Kallmyr skal Ruter, som drifter kollektivtrafikken i Oslo, spare opptil en halv milliard i året på å la private overta driften av trikk og t-bane i Oslo. Han støtter seg til Ruters strategirapporter, der det anslås et innsparingspotensiale på 15 til 30 prosent. Til NRK Dagsrevyen la han ikke skjul på at sparepotensialet ligger i å bli kvitt de ansattes lønns- og pensjonsavtaler.

– Hvorfor skal kommunalt ansatte ha så mye mer pensjon enn alle andre? spurte byråd Jøran Kallmyr retorisk på NRK Dagsrevyen.

Bedre pensjon selv

Det svarer gjerne både ansatte og tillitsvalgte på.

– Vi har alltid vektlagt pensjon framfor lønn i forhandlinger, sier leder for Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Rune Aasen, som også påpeker:

– Jøran Kallmyr har både en langt høyere lønn og en bedre pensjonsordning enn sine egne ansatte. Han er direkte frekk når han kommer med dette. Skal vi vurdere vår pensjonsordning, så får de først vurdere sin i rådhuset.

Aasen har i utgangspunktet liten tro på størrelsen i innsparingen. En halv milliard på 3300 ansatte, vil si over 150.000 kroner innspart per ansatt.

– Dette viser likevel hvordan han vil finansiere sporveien ved å ta pensjonen fra ansatte, sier Aasen.

– Raserer selskapet

Bakgrunnen for Kallmyrs innsparingsbehov er et vedlikeholdsetterslep på 6,6 milliarder i infrastrukturen på trikk og t-bane. Samtidig må det meste av vognparken med trikker snart byttes ut.

– Frp har selv sittet med byråd for samferdsel i åtte år, mens vedlikeholdsetterslepet har tårnet seg opp, påpeker Aasen, som også framholder at Frps oppsplitting av Oslo sporveier til 11 selskaper har gjort situasjonen enda verre.

– Han snakker mot både sin egen bedriftsforsamling, styrende organer og fagkompetanse. Han raserer hele selskapet. Dersom Oslo skal ha politikere på dette nivået, så ser jeg ikke noen lys framtid for byen, kommenterer Aasen.

Svekket sikkerhet

Aasen mener trafikksikkerheten for trikk og t-bane vil bli redusert med Frps storstilte privatiseringsplaner. Han støtter seg til Jernbanetilsynet, som i sin rapport etter oppsplittingen av selskapet, skriver at sikkerheten blir en utfordring når ansvaret splittes opp.

– Det blir ikke bedre av at private skal ha hver sine områder med høyest mulig profitt. Det primære målet vil helt klart bli å tjene penger. Private investerer ikke i sikkerhet uten at de tvinges til det, påpeker han.

– Han burde lytte

Provosert over Kallmyrs utspill er også Ingrid Baltzersen, som selv er både trikkefører og bystyremedlem for Rødt i Oslo.

– Dette er utidig av en byråd overfor sine egne ansatte, sier hun.

Hun påpeker at Frps oppsplitting av Oslo sporveier allerede har kostet mye, og at interne rapporter i KTP viser at selskapet vil spare ca 50 millioner kroner årlig om oppsplittingen reverseres.

– Byråden burde begynne å lytte til hva styret sier. Han går stikk motsatt vei av hva selskapet vil, kommenterer hun.

Baltzersen ønsker å revurdere Oslopakke III, for å få investert i den falleferdige infrastrukturen.

Dårligere trafikksikkerhet

Ikke uventet får Frp-byråd Kallmyr også sterk motstand fra SVs ordførerkandidat Marianne Borgen.

– Frps forslag kan i verste fall rasere kollektivtilbudet i Oslo, kommenterer hun, og sier at konkurranseutsetting vil kunne føre til dårligere trafikksikkerhet, med økt fare for sosial dumping. Erfaringene fra dette i Stockholm er at tilbudet har blitt dyrere og dårligere.

– For SV er trikk og t-bane viktige samfunnsoppgaver, og selve navet i bysamfunnet, sier hun.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy