JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Skap leselyst

Regjeringen legger 30 millioner kroner på pulten for at skoleelever skal bli flinkere til å lese. – Sats på skolebibliotekene og leselysten, sier Mette Henriksen Aas i Fagforbundet.

2008010814181320131216033130

Regjeringen setter i gang strakstiltak i 2008 som et nasjonalt krafttak for lesing. Det skjer etter at norske elever ligger under OECD-gjennomsnittet både i lesing, matematikk og naturfag.

Tiltakene skal i hovedsak rettes mot lærerne som skal få nye kurshefter med tips til bedre leseundervisning.

– Jeg synes ikke brosjyrer til lærerne er nok, sier leder Mette Henriksen Aas i Fagforbundets Seksjon kirke, kultur og oppvekst (SKKO).

Look to Finland

– Finland som skorer høyt på lesetestene, har satset stort på skolebibliotek og folkebibliotek i alle år. Da internett kom for fullt i bibliotekene, bevilget Norge 5 millioner kroner, mens Finland bevilget 50 millioner. Der satses det på leselyst på en helt annen måte enn her, sier Henriksen Aas.

Hun ønsker seg oppdaterte skolebibliotek med utdannede folk også her på berget.

Sosial utjevning

SKKO- lederen mener det er skolen som må sørge for sosial utjevning:

– Det nytter ikke for oss å endre foreldre. Vi må endre skolen slik at alle får samme muligheter. Det er skolene som må ha bøkene og pc-ene, og leseferdighet må stimuleres med langsiktige tiltak. Vi må bygge opp kompetansen hos lærere, elevene må bli glad i å lese og få lov til å bruke kunnskapen til noe.

Tidlig innsats

Tidlig innsats er det som skal til for å stimulere barns leselyst, mener SKKO-lederen som selv har yrkesfaglig bakgrunn fra bibliotek.

– Barna må møte lesing og språk tidlig. Vi må legge til rette for at de som har lyst til å lese skal få lov til det når nysgjerrigheten for det er der, også i barnehagen. Vi må fokusere på leseopplæring, og ta tak i dem som har leseproblemer tidlig. For de går ikke over av seg selv, sier Mette Henriksen Aas til Fagbladet.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSKKO

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy