JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bibliotek: Høyt skattet

Språk er nøkkelen til kunnskap og til å kunne sette ord på følelser, tanker og drømmer. Derfor er skolebiblioteket høyt prioritert. Og det trykte ord settes over nettet.

2006112011093920131216041322

Skolens rektor følger en fengselsdirektørs råd for hva som holder folk ute av fengselet; gi dem et rikt språk til å uttrykke følelser og kommunisere med verden. Da biblioteket ba om klassesett i et stort antall titler, måtte gulvet forsterkes i dyre dommer.

– Vi fikk ja på søknaden, tross kostnadene. Biblioteket er viktig for barnas læring og lærernes mulighet til å gjøre jobben sin, sier bibliotekarassistent Jasemina Okanovic, som opprinnelig er musikklærer fra Bosnia.

Lokker med et smil

Rommet er lyst, ryddig og rent. Slik må det være på en god arbeidsplass for barn som skal lære og utvikle seg. Det ikke lov å spise mat her, det må barna gjøre på plasser som er egnet for spising. Ved det ene bordet står noen blå stoler, der kan de sette seg for å markere at de ikke ønsker å bli forstyrret. Og det hender også at elevene blir sendt til stillestolene av læreren, for ikke å bli forstyrret eller forstyrre andre.

Hva behøver barn? spør Okanovic og svarer selv:

– De behøver smil og trivelige mennesker å omgås. De trenger å bli sett og ha gode og individuelle samtaler. Og bli oppmuntret og lokket inn i biblioteket og bøkenes verden.

Alt dette skjer her. Biblioteket er åpent fra 8 til 16.00, og leksehjelpen strekker seg fram til 16.30.

Ukjente tradisjoner

I Rinkeby har over 90 prosent av innbyggerne innvandrerbakgrunn. De aller fleste elevene er tospråklige. Mange har lite kunnskap om det svenske samfunnet. Det gir skolebiblioteket en viktig rolle som veileder inn i den svenske hverdagen, både gjennom samtaler, bøker og utstillinger.

– Noen elevene safer seg ved å ta avstand fra det svenske. De skaper sitt eget bilde av Sverige. Ofte fordi de ikke kjenner vaner og skikker. Derfor er det viktig å finne gode bøker enten det er fakta- eller skjønnlitteratur som beskriver normer og skikker på en forståelig måte. Mange bøker forutsetter at leseren kjenner jul- og påskeskikker, og det gjør ikke alltid våre elever og deres foreldre, forteller Okanovic. Hun svarer stadig på undrende spørsmål om svenske tradisjoner og feiringer.

Begripe verden

Biblioteket lager i samarbeid med lærerne utstillinger med forskjellig temaer. Utstillingen «Svenske sigøynere» gir et innblikk i romanifolkets tilværelse, men forteller også mye om samfunnet og integrasjon, enten du har bakgrunn fra romani, Somalia eller Irak.

Biblioteket bruker også Daisy-systemets muligheter. Kombinasjonen av å lytte og lese er til stor hjelp ikke minst for dyslektikere.

– Omkring ti prosent av befolkningen er dyslektikere. De har også rett til å forstå verden. Jeg merker at elevene utvikler seg, sier Okanovic. Men hun er generelt mer opptatt av det trykte ordet enn moderne teknikker. Biblioteket har bare to datamaskiner, mens det har 8000 boktitler.

Lære å meddele seg

Bøkene er første skritt i informasjonssøkningen og internett er skritt to.

– Det er fint med data, men først må barn og unge lese og skrive godt. Informasjonssøking er vel og bra. Men fortsatt er det bedre å lese informasjonen i ro og fred enn å søke på nettet og vips klikke ut en side med løsreven kunnskap. Kunnskap må settes i en sammenheng.

Jasemina Okanovic er opptatt av å lære barn og unge å samtale om bøker. I samarbeid med lærerne lager hun grupper som leser hver sine bøker for så å fortelle om boken for hverandre.

– Det er vesentlig for mennesket å kunne kommunisere, gjennom boksamtalene lærer barn og unge å finne og bruke sine ord på hva de opplever.

ABRAHAMS BARNS BOKSAMLING

Fortellinger om patriarken Abraham eller Ibrahim fins i den jødiske, muslimske og kristne troens legender. Teologen og religionslæreren Dorothea Rosenblad underviste på Rinkeby skole. Hun så muligheten til å bruke fellesmaterialet som en metode til å skape gjensidig respekt mellom mennesker fra ulike religioner og kulturer. Hun utviklet det pedagogiske materialet som ligger til grunn for IE-metoden, som står for Identifikasjon gir empati.

– Abrahams barn er en vaksinasjon mot fremmedfiendtlighet, mener Rosenblad.

Skolebiblioteket på Rinkeby har fortsatt Abrahams barns boksamling på nærmere 1500 titler.

DAISY LYDBØKER

Daisy står for digitalt audiobasert informasjonssystem. Systemet gjør at man kan hoppe mellom bokens kapitler, sette egne bokmerker, søke etter sidenummer. Og ikke minst; Daisy-spillerne kan ta opp og spille av lyd til glede for lesesvake.

MØTER NOBELPRISVINNERNE

Hvert år får Rinkeby skole besøk av Nobel-prisvinneren i litteratur. På forhånd har elever laget et dypdykk ned i forfatterens liv og skrifter. Disse trykkes opp i det årlige nobelheftet som elevene overleverer når de møter prisvinneren. Biblioteket er aktivt med i læreprosessen.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSKKO

KVALITETSARKIVET - KVALITETSKA

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy