JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Oslopakke 3 må på skinner

Det alternative forslaget fra Statens vegvesen og Jernbaneverket til Oslopakke 3 må legges til grunn for den videre behandlingen av trafikken rundt Oslo, mener Kollektivkampanjen.

2008041612050120131216044635

Statens vegvesen og Jernbaneverket er enige om at det lokale forslaget til Oslopakke 3 ikke er bra nok. Ifølge deres analyse vil forslaget føre til at biltrafikken i den indre delen av Oslo øker med 23 prosent i løpet av 20 år.

– Viktig alternativ

– Utredningen og det alternative forslaget fra de to etatene viser at det er mulig å redusere antall bilreiser inn i Oslo, men dette vil kreve en kombinasjon av flere forskjellige virkemidler. Kollektivtilbudet må styrkes i forhold til opprinnelig forslag, samtidig som bilistene må betale mer for å kjøre inn til Oslo i rushtiden, sier Ove A. Solberg, som er medlem i Fagforbundets faggruppe for kollektivtrafikk og forbundets representant i Kollektivkampanjen.

– Oslopakke 3 blir avgjørende for trafikkutviklingen i Oslo-området i mange år framover. Skal vi få bukt med miljøproblemene rundt hovedstaden, må kollektivtilbudet forbedres slik det alternative forslaget legger opp til. Både Statens vegvesen og Jernbaneverket fortjener ros for å satse nettopp på kollektive løsninger, og det er viktig at dette forslaget legges til grunn for den videre behandlingen, fortsetter Solberg.

Behandles før jul

Kollektivkampanjen består av LO, Fagforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Jernbaneforbund, Transportarbeiderforbundet, Transportbedriftenes Landsforening, Norges naturvernforbund og Natur og Ungdom. Sammen krever de en storsatsing på kollektivtrafikken for å løse problemer med framkommelighet i trafikken og for å redusere skadelige miljøutslipp fra bilene.

Dette innebærer bedre framkommelighet for busser og trikker, bedre gang- og sykkelveier, og at planene om nye dobbeltspor blir realisert.

Stortinget skal behandle Oslopakke 3 i forbindelse med nasjonal transportplan mot slutten av året.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy