JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ambulanse: Kjører med ulovlig turnus

De ansatte i Nordtrafikk Ambulanse i Nordland har fått Arbeidstilsynets medhold i at turnusen deres er ulovlig.

2005041513061520131216050344

Like før jul i fjor fikk Nordtrafikk Ambulanse pålegg fra det lokale arbeidstilsynet om å endre turnusen slik at blant annet hviletidsbestemmelsene følger Arbeidsmiljølovens bestemmelser. 20. januar møttes arbeidsgiver og de tillitsvalgte for å drøfte pålegget.

– Så lenge det ikke finnes penger til å gjøre noen store endringer i turnusen, var det heller ingen vits å diskutere den. Derfor laget vi en uenighetsprotokoll som ble sendt til Arbeidstilsynet, sier Gunnbjørg J. Olufsen, hovedtillitsvalgt for Fagforbundets medlemmer i Nordtrafikk Ambulanse,.

Tilsynet reagerte raskt, og sendte like før påske et varsel om pålegg til Nordtrafikk Ambulanse. Her får selskapet frist til 1. mai med å sørge for at arbeidstidsordningene tilfredsstiller Arbeidsmiljølovens krav. Arbeidsgiver kommer til å anke pålegget til Direktoratet for Arbeidstilsynet.

– Selskapets økonomi er bundet opp i driftsavtalen med Hålogalandssykehusene. Vi har ikke penger til å øke antall ansatte, slik Arbeidstilsynets pålegg vil føre til, sier daglig leder Barbro Riber til Vesterålen-Online.

Koster mye

Gunnbjørg J. Olufsen understreker at de ansatte har en god dialog med arbeidsgiver, og at begge parter er prinsipielt enige om at noe bør gjøres med turnusen.

Problemet er pengene.

Nordtrafikk Ambulanse er et privat selskap som har en

anbudskontrakt med Nordlandssykehuset HF ut 2006. Her er det ikke lagt inn noen marginer med tanke på økte turnuskostnader.

Hvis Nordtrafikk Ambulanse blir pålagt å endre turnusen, samtidig som helseforetaket ikke vil gjøre noe med anbudet, vil dette bli en svært vanskelig situasjon for det private selskapet.

– Vi har fire stillinger pr. døgnbil i dag. Hvis vi skal ha en lovlig turnus, må vi opp i mellom fem og sju stillinger pr. døgnbil. Vi snakker med andre ord om en betydelig utgiftsøkning, sier Olufsen.

Lovlige og levelige ordninger

Verken hun eller de andre ansatte i Nordtrafikk Ambulanse ønsker å sette arbeidsgiveren deres i en vanskelig situasjon. Samtidig mener de det er viktig å ha arbeidstidsordninger som er lovlige og levelige.

– Vi kommer til å kjøre denne saken så langt det er nødvendig for å oppnå resultater, sier Olufsen.

I dag har de ansatte vakt annenhver uke, med hjemmevakt der de får betalt for hver fjerde time, og full betaling for uttrykning. Olufsen ønsker seg en ordning med enten stasjonsvakt eller aktiv hjemmevakt, det vil si full betaling på normalt dagtid, og betaling for hver fjerde time utenom ordinær arbeidstid. Dette vil gjøre at antall vaktdøgn blir lavere, og det vil gi de ansatte bedre hviletid.

Direktoratet for arbeidstilsynet har tidligere behandlet en tilsvarende turnussak fra Bardu, der de ansatte fikk fullt gjennomslag for sin argumentasjon.

Håper på helseforetaket

Gunnbjørg J. Olufsen er overbevist om at de ansatte har en sterk sak. Hun håper også at helseforetaket kjenner sitt ansvar og bidrar til at turnusene kan endres.

– Selv om helseforetaket har en kontrakt, har det også et ansvar for at det akuttmedisinske tilbudet fungerer bra. Det handler i høyeste grad om pasientenes trygghet at våre turnuser er lovlige og at vi ikke er helt utslitte når rykker ut, sier Gunnbjørg J. Olufsen.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy