JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Akuttmedisin på to hjul

Norges første mc-ambulanse suste fra Ullevål universitetssykehus og ut på osloveiene i juni.

2006081512175620131216050722

En motorsykkel kan ta seg raskere fram i tett trafikk enn en stor og tung ambulansebil. Den kan også kjøre på turstier og andre steder som er lite egnet for biltrafikk.

Av og til kan forskjellen mellom liv og død være bare sekunder, derfor betyr det svært mye å komme raskt fram. I tillegg kan mc-ambulansen brukes til å avklare situasjoner.

– Ofte kan det være gunstig å rykke ut med én person, i stedet for å sende ut en hel ambulanse med to mann for å finne ut om det i det hele tatt trengs en ambulanse, sier Bjørn Karr, fungerende leder for Ullevåls ambulanseavdeling.

Det kan være mye penger å spare på å unngå at ambulansebilene kjører mange unødvendige turer.

Prøveprosjekt

I utgangspunktet er dette er prøveprosjekt som startet 1. juni. Ordningen skal evalueres i oktober, omtrent samtidig som motorsyklene settes i garasjen for vinteren.

Bjørn Bjelland er en av initiativtakerne og én av fem motorsykkelsjåfører på den nye ambulansemotorsykkelen.

– Mc-ambulanser er allerede forsøkt i flere andre land med gode resultater, blant annet England, USA og Portugal, forteller han.

– Ideen dukket opp for rundt to år siden, og den ble støttet både av avdelingsledelsen og toppledelsen ved sykehuset. Vi startet et tverrfaglig forprosjekt, som konkluderte med at vi ønsket å prøve et tilbud med mc-ambulanse. Fem paramedics ble rekruttert som sjåfører. Alle var paramedic-utdannet og hadde mange års erfaring på ambulansebil. I tillegg har alle fått opplæring i regi av trafikkorpset i Oslo politidistrikt.

– Vi har vært i kjøregård som er mer krevende enn i vanlig førerkortopplæringen, vi har kjørt på høyhastighetsbane, og vi har trent utrykningskjøring. Alt i alt fem svært tøffe, men veldig nyttige og lærerike uker, forteller Bjelland.

Mye å gjøre

Allerede på første vakten hadde motorsykkelen fem uttrykninger, og i løpet av prosjektets tre første uker har mc-tjenesten vært svært raskt framme ved flere hjertestansoppdrag og derved bidratt til å få pasientenes hjerte i gang igjen.

I løpet av sommeren har mc-ambulansen hatt flere hundre oppdrag. – Vi er veldig fornøyd så langt. Vi er ofte svært tidlig framme på ulykkessteder. Motorsykkelen tar seg lett forbi tett trafikk og helt ned til badestrender og andre steder hvor biler ikke kommer til. Vi mener prosjektet viser at Oslo har behov for en slik ambulansetjeneste, og vi håper evalueringen til høsten dokumenterer dette, sier Bjørn Bjelland.

Motorsykkelen er bemannet på dag- og kveldstid alle hverdager. I helgene er den operativ gjennom et ti timers langskift. Den har selvsagt blålys og sirene, og den er utstyrt på GPS-sender som er tilknyttet AMK-sentralens flåtestyringssystem. Det vil si at vaktsentralen kan følge sykkelens bevegelser på et elektronisk kart og dirigere den riktig, eller omdirigere den hvis det skjer noe som gjør at den raskt må skifte oppdrag.

– Vi har kommunikasjonsutstyr i hjelmen, i tillegg til håndholdt utstyr i beltet, forteller Bjelland.

Utvides kanskje

Med seg på sykkelen har Bjelland og de andre sjåførene livreddende utstyr – ikke ulikt det som fins i en ambulansebil, men i mindre målestokk.

– Vi har hjertestarter, utstyr for å hjelpe pasienter som har problemer med å puste, medikamenter for de fleste akuttmedisinske tilstander, sprøyter og kanyler og blodsukkerregulerende medikamenter. Det er mulig å få plass til mye, selv på en motorsykkel, sier Bjørn Bjelland.

– Vi er alltid på hjul og klare til utrykning. Dette bidrar til å redusere responstiden. I tillegg er vi i beredskap når desentraliserte enheter er opptatt. Dette medfører at bydelene har et akuttilbud også når ambulansebilene er ute og kjører, fortsetter han.

Hvis evalueringen i oktober viser seg at dette er en riktig satsing, vil ordningen bli permanent, og det kan bli aktuelt å utvide den med flere motorsykler.

Bjørn Bjelland er svært fornøyd med at prosjektet er satt i gang: – Jeg synes dette viser at Ullevål å ligge i forkant av utviklingen for å møte de utfordringene vi står overfor som landets største akuttsykehus, sier han.

Paramedics

Bjørn Bjelland og de fire andre mc-sjåførene på Ullevål er alle paramedics. Dette innebærer at de har tatt en videreutdanning på høgskolenivå innenfor ambulansefaget. Ved hjelp av denne utdanningen er de godkjent for avansert akuttmedisinsk behandling. Også bilambulansene som yter akutthjelp i Oslo og Akershus er bemannet med slik kompetanse.

– Etter min mening representerer dette en tendens som vi kommer til å se mer og mer av innenfor ambulansefaget, mener Bjørn Bjelland.

– I Europa og i USA ser vi trender som peker mot et mer fleksibelt og bredere sammensatt ambulansetilbud som består av både store spesialutstyrte biler, personbiler som er bemannet med én person, motorsykler og andre enheter som er tilpasset de enkelte stedene.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy