JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gode erfaringer med kortere arbeidstid

– Uff, dette var kanskje litt i overkant. Zohra Sallim Slind (29) har akkurat skrevet ut sin femte bot på under en halvtime. Hun unnskylder trønderne med at de vanligvis er flinkere til å betale når de parkerer.

2006111114094120131216050807

Zohra ser grundig etter før hun begynner å skrive. Hun tar en runde rundt bilen og titter inn i kupeen for å sjekke om billetten kanskje har havnet på gulvet, hun venter litt i tilfelle sjåføren står ved automaten eller er inne i butikken for å veksle.

– Det skal være rettferdig, understreker hun.

– Egentlig ønsker vi å være kommunens servicefolk, som informerer og hjelper bilistene.

Men når det har gått en liten tid – og ingen billett lå på gulvet, eller en stresset sjåfør har kommet løpende – da er det tid for å ta opp blokken.

Har de ikke betalt, så har de ikke betalt, og da vanker det bot.

Det er rettferdig!

Kortere dag

Fra 1. juni har trafikkbetjentene som patruljerer i Trondheim hatt redusert arbeidstid som et prøveprosjekt. Zohra er en av to som bare går dagvakter, og hun har nå fått sekstimers dag. En uke begynner hun klokka åtte og jobber til halv tre, neste uke begynner hun halv ti og jobber til fire.

Zohra har arbeidet i Trondheim parkering i drøyt tre år, og hun er svært godt fornøyd med den nye ordningen: – Jeg var litt skeptisk før vi startet. Jeg tenkte at vi kanskje måtte rekke over det samme som før, men på kortere tid. Det ville ha blitt hektisk, sier hun.

– Selv om det har tatt litt tid å komme inn i en ny rytme, syns jeg ordningen med kortere dager fungerer veldig bra. Spesielt de ukene jeg begynner halv ti, kan sønnen min på to år og jeg kose oss sammen ved frokostbordet. Da er jeg avslappet og blid når jeg kommer på jobb, og med en slik god start på dagen orker jeg også litt ekstra når jeg jobber, forteller hun.

Går mye

Det er viktig å ha ork når du arbeider som trafikkbetjent. Hans Haugness (62) hadde på seg skritteller ei uke, og den fortalte at han hadde gått rundt fire mil før han kunne ta helga.

– Og da hadde jeg også kjørt noe bilpatrulje i løpet av uka, forteller han.

Hans sliter litt med det ene kneet etter mange års gange på hardt underlag. Derfor syns han det gjør godt med redusert arbeidstid.

Trafikkbetjentene som går turnus ute i gatene, har nemlig ikke fått kortere daglig arbeidstid. De har like lange vakter, men flere fridager.

Plasstillitsvalgt Vibeke Hagen forklarer det slik: – Redusert arbeidstid betyr sekstimersdag eller 30 timers arbeidsuke. Hvis vi skulle innført sekstimersvakter i turnussystemet vårt, ville det ha ført til flere kveldsvakter, og det ville snarere ha vært en belastning i stedet for å bidra til å gjøre jobben lettere. Derfor valgte vi å ha like lange vakter som før, men legge inn flere fridager. Dermed har alle fått 30 timers arbeidsuke.

Nasser Shahdoust begynte som trafikkbetjent i Trondheim i januar, og han trives med den nye turnusen: – Vi har fått bedre tid, slik at det blir lettere å få hverdagen til å henge sammen. Slikt betyr ganske mye for meg som har en baby på åtte måneder, forteller han.

Gjerne lenger prosjekt

Prøveprosjektet med kortere arbeidstid skal vare i ett år. En av grunnene til at nettopp trafikkbetjentene er valgt, er at avdelingen med utegående betjenter har et sykefravær som i snitt ligger på tolv prosent. Et av poengene med prosjektet er å se om kortere arbeidstid påvirker sykefraværet i positiv retning.

– Jeg er redd dette blir vanskelig å måle, sier Vibeke Hagen. Mye av fraværet vårt er langtidsfravær, og det blir i liten grad påvirket av prosjektet.

Zohra Sallim Slind mener at ett år er for kort tid: – Først må vi venne oss til et nytt system, så må vi komme inn i en ny rytme og lage våre egne rutiner, og da er mye av prosjekttiden allerede gått. Jeg syns et slikt prosjekt burde ha gått over to – helst tre – år. Da ville vi også fått sikrere målinger på hvordan kortere arbeidstid påvirker sykefraværet, mener hun.

Zohra sier videre at hun tror mange på avdelingen vil oppleve det som en ekstra belastning og en nedtur hvis arbeidstiden endres til det gamle systemet igjen etter ett år.

Flere folk

Tiden trafikkbetjentene er på jobb strekker seg fra åtte til midnatt. Trondheim har avgiftsparkering fram til åtte om kvelden, og noen må være på jobb for å kontrollere feilparkeringer som blant annet går ut over framkommeligheten.

– Det nye vaktsystemet gjør at vi har litt færre folk fram til halv ti, og mellom halv tre og fire på ettermiddagen. Dette er også erfaringsmessig rolige perioder. Tidlig på morgenen og på kveldene har vi like mange på jobb som tidligere, sier Vibeke Hagen.

– Ofte kontakter folk oss for å be om hyppige kontroller. Det er faktisk flere som ringer oss og ber om at vi kommer enn folk som ringer for å klage på parkeringsgebyr.

– Så langt har vi ikke fått tilbakemeldinger på at vi er mindre synlige enn før, og det tolker vi som at vi klarer å opprettholde kontrollaktiviteten med kortere arbeidstid, sier hun.

Avdelingen har ikke øket antall ansatte etter at prosjektet ble satt i gang, men i november vil det bli ansatt mellom to og fire vikarer. Grunnen er at trafikkbetjentene skal kontrollere piggdekk og om piggdekkavgiften er betalt.

– Vi må ut klokka seks og fotografere bilene som står parkert. Flere kjøper dagoblater, og det er ikke ulovlig å ha bilene stående med piggdekk uten gyldig oblat. Men det er ulovlig å kjøre uten å ha betalt for den dagen, og da må vi kunne dokumentere at bilen faktisk er flyttet, forteller Zohra.

Språkmektig

Vi er ute på gata igjen. Zohra går langs rekken av biler. Med sitt rutinerte blikk bruker hun bare et øyeblikk på å sjekke parkeringsbillettene, og hun er veldig fornøyd med at alle har betalt det de skal. En lastebil har parkert på fotgjengerfeltet for å lesse av, og han lover å flytte bilen med en gang når Zohra vennlig påpeker at han ikke kan stå der.

Men så kommer vi til en liten gruslagt parkeringsplass, og det er her Zohra må ta fram blokken sin oftere enn hun liker. Enkelte har ikke betalt i det hele tatt, men de fleste som får bøter har stått langt over tiden de har betalt for.

Fem bøter på under en halvtime er i overkant, syns Zohra. Noen kommer mens hun jobber et annet sted på parkeringsplassen. Det smeller noen kommentarer, men folk er mest oppgitt over seg selv og at de ikke husket å passe tiden.

– De aller fleste er bare hyggelige, forteller Zohra. – De forstår at dette er jobben min. Jeg får også en del spørsmål, og da forsøker jeg å hjelpe så godt jeg kan – enten det gjelder parkeringsbestemmelser eller andre ting.

Om sommeren spør mange turister om veien til forskjellige severdigheter, og da er Zohra en flott representant for kommunens ansikt ute i gata. Hun kan fortelle hvor Nidarosdomen er på fransk, spansk, engelsk og arabisk. Dessuten går hun på italienskkurs...

Trondheim parkering KF

Et kommunalt foretak i Trondheim kommune med totalt 55 ansatte.

Skal kontrollere parkering ute i gatene, på parkeringsplasser og i p-hus.

Egen avdeling med 23 ansatte som kontrollerer utendørs parkering, tømmer automater, kontrollerer politivedtektenes bestemmelser om bl.a. forsøpling og strøing om vinteren. I tillegg kontrollerer de at piggdekkavgift er betalt.

Avdelingen med utegående trafikkbetjenter begynte på et prosjekt med 6 timers arbeidsdag, eller 30 timers arbeidsuke 1. juni i år. Prosjektet skal vare i ett år.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy