JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil sikre sjåførene

Bussjåfører skal beholde sine rettigheter hvis de må skifte arbeidsgiver etter en anbudskonkurranse, mener samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

2008052317405420131216052213

– Jeg sa i butikken at jeg ville ha en sånn bukett som man gir til dronningen, sier Per Østvold. Den smørblide transportarbeiderlederen har nettopp overrukket en blomst til samferdselsministeren. Han har bare lovord å si om forslaget som nå ligger på bordet:

– Dette betyr mer makt til oss og mindre makt til arbeidsgiverne, mener Østvold.

Regjeringen vil ha slutt på at transportselskaper går løs på de ansattes lønns- og arbeidsvilkår for å vinne anbudskonkurranser. Derfor skal reglene for virksomhetsoverdragelse gjelde ved bruk av anbudskonkurranser i kollektivtransporten, heter det i et lovforslag som ble lagt fram i dag.

Det innebærer at samtlige arbeidstakere får bli med over til det vinnende selskapet etter en anbudskonkurranse, og ta med seg sine opparbeidete rettigheter og ansiennitet. Anbudsvinneren må forplikte seg til å sikre de ansatte lønns- og arbeidsforhold som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende landsomfattende tariffavtale, eller det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke.

– I den grad noen har spekulert i å tyne arbeidstakere, blir muligheten for det nå atskillig mindre, sa Navarsete da hun la fram forslaget.

Mindre å tjene på anbud

Samferdselsministeren mener dette er et tydelig eksempel på forskjellen mellom regjeringene.

Mens min forgjenger [Torild Skogsholm fra Venstre, red.anm.] forsøkte å finne ut hvor mye man kunne spare med anbud, vil vi skaffe bredere informasjon. Vi er også opptatt av hvem som betaler. Det hjelper ingenting om en fylkeskommune kan spare noen millioner på å anbudsutsette dersom samfunnet får igjen regningen på et annet budsjett, mener samferdselsministeren.

Navarsete tror lovforslaget kan føre til at gevinstene ved å bruke anbud blir mindre.

– Incentivet til å konkurranseutsette kan bli noe mindre. Hvorvidt fylkeskommunene vil tenke annerledes om dette, gjenstår å se. Uansett tror jeg vi kan si at anbud har kommet for å bli, sier hun.

– Skaper trygghet

– Dette forslaget gir folk trygghet for jobbene sine, mener Stein Guldbrandsen, leder for Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

Sammen med bransjeavtalen for bussektoren som ble forhandlet fram i fjor gjør det mye for å sikre de ansattes rettigheter ved anbudskonkurranser, mener Guldbrandsen. Samtidig understreker han at bruken av anbud likevel ikke er uproblematisk for Fagforbundet dersom lovforslaget blir vedtatt.

– Dette er uansett en plasterlapp på anbudssystemet, sier Stein Guldbrandsen.

Tolv fylker har til nå tatt i bruk anbud i større eller mindre grad, hvorav Oslo, Akershus og Vestfold har satt all ruteproduksjon ut på anbud. I 2007 var 28 prosent av kollektivtrafikken med buss i Norge lagt ut på anbud, ifølge Transportbedriftenes Landsforening.

"Kollektivtransportsektoren har tradisjonelt vore ein sektor med stabile og sikre arbeidsplassar. Innføringa av konkurranse i marknaden har endra denne tilstanden, og har ført til større utryggje for dei tilsette når det gjeld sjølve tilsettinga, samt lønns- og arbeidsvilkåra deira. Personar som har vore tilsette i eit selskap heile, eller store delar av, yrkeslivet sitt, risikerer å verte arbeidsledige når selskapet dei har vore tilsette i, mistar oppdrag som følgje av konkurranse. Om dei tilsette får arbeid hos den nye operatøren, taper dei ofte rettar dei hadde hos den tidlegare arbeidsgjevaren", heter det i regjeringens egen begrunnelse for lovforslaget.

Hever aldersgrensen

Regjeringen vil samtidig heve den øvre aldersgrensen for yrkessjåfører fra 70 til 75 år. Særlig blant drosjesjåfører har det vært interesse for en slik lovendring, sier Navarsete.

– Helsetilstanden i samfunnet har blitt mye bedre siden 1979, da aldersgrensen sist ble endret. Dette er i høyeste grad en forsvarlig lovendring. Vi har knapphet på sjåfører, så det er stor samfunnsnytte i at de som ønsker det kan fortsette noen år til, mener samferdselsministeren.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy