JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Historisk vedtak om Team Trafikk

Fylkestinget i Sør-Trøndelag åpner i et historisk vedtak for å rekommunalisere kollektivtrafikken gjennom å kjøpe kollektivselskapet Team Trafikk. Vedtaket åpner fortsatt for en viss konkurranseutsetting, men ikke i samme omfang som det opprinnelige forslaget.

2008061715370420131216054632

- Dette er et historisk vedtak. For første gang i moderne tid vedtar politikerne å rekommunalisere et kollektivselskap, sier leder i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen.

- Vi er ikke helt fornøyd fordi fylkestinget samtidig vedtok å sette ut en uspesifisert del av trafikken i Trondheim på anbud, men vedtaket er totalt sett et godt grunnlag å jobbe videre på.

- Hvis vi forutsetter at Sør-Trøndelag gjennomfører kjøpet av Team Trafikk, har fylket skaffet seg muligheten til å ha direkte politisk styring med utviklingen av kollektivtrafikken. Det vil også få et selskap som kan ta over ruter når kontraktene går ut, og dermed unngår fylket pålegget om anbud som følger av EU-direktivet, fortsetter han.

– Dermed fikk vi et resultat som er ganske bra. Vi har hatt konstruktive samtaler med fylkesordfører Tore O. Sandvik, og de tillitsvalgte har gjort en fantastisk jobb, sier Stein Guldbrandsen.

Historisk

Seksjonslederen er fornøyd med at det var mulig å snu et forslag som bussjåførene oppfattet som svært dårlig til et resultat som etter Guldbrandsens mening er et godt grunnlag å jobbe videre med.

Faktisk er vedtaket i fylkestinget historisk. Det er den første rekommunaliseringen av et kollektivselskap i moderne tid.

Vedtaket i fylkestinget åpner for å kjøpe Team Trafikk hvis det er mulig å forhandle seg fram til en pris som fylkestinget mener er forsvarlig. I tillegg skal deler av bussrutene i Trondheim konkurranseutsettes for å få et sammenlikningsgrunnlag til den offentlige driften.

Gjennomgå driften

Driften i Team Trafikk skal også gjennomgås og vurderes.

Ole Roger Berg, som er leder i Fagforbundet Buss- og sporveisbetjentenes forening i Trondheim, er betinget fornøyd med vedtaket.

– Vi hadde håpet å bli kvitt hele konkurranseutsettingen, men det viste seg å være umulig – i alle fall i denne omgangen. Samtidig er resultatet blitt et helt annet og bedre enn det opprinnelige forslaget, sier Berg.

Han er godt fornøyd med at aksjonene blant bussjåførene og det politiske arbeidet i forkant av fylkestinget ga resultater.

- Vi føler at vi har gjort en god jobb, og kan gå tilbake på jobb med hevet hode, sier han.

På et møte i går kveld var det full enighet blant sjåførene om å avslutte streiken. Fra i dag tidlig går bussene som normalt.

Berg sier også at han ikke har noe imot at driften i Team Trafikk skal gjennomgås og vurderes.

– Dette er et arbeid som de tillitsvalgte støtter og ønsker å bidra positivt til. Forhåpentligvis vil det dokumentere at vi driver effektivt, slik at framtidig konkurranseutsetting for å ha et sammenlikningsgrunnlag kan unngås fullstendig.

Den kampen anser vi ikke som ferdig ennå, sier Ole Roger Berg.

Han får støtte fra sekretær i LO i Trondheim, John Peder Denstad:

- Vi fortsetter den politiske kampen mot anbud, sier han til Fri Fagbevegelse.

Høyre misfornøyd

Thorild Aabergsbotten fra Høyre er derimot svært lite fornøyd med fylkestingets vedtak. Hun sier til Adresseavisen at fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) er feig som lar seg presse av bussjåførene.

- Dette er et politisk mageplask av fylkesordføreren. Han gikk høyt ut og sa at nå skulle busstilbudet i Trondheim bli bedre og billigere. Så begynner sjåførene i Team Trafikk å bråke, og da trekker han seg, sier Aabergsbotten.

- Har lyttet

Stein Guldbrandsen sier at Høyres reaksjon er som forventet.

- Den viser med all tydelighet hvilke politikere som er villige til å lytte på oss, og hvilke som ikke vil gjøre det.

- Selv om vi har kjeftet på det rødgrønne flertallet underveis i denne prosessen, står det stor respekt av dem når de både lytter til det vi sier og jobber for å finne løsninger som er betydelig bedre enn hva utgangspunktet var.

- Her ligger den store forskjellen i norsk politikk. I Sør-Trøndelag har vi et politisk flertall som har respekt for fagbevegelsens velgere som bidro til å gi dem politisk makt og som det går an å snakke med. Jeg håper medlemmene har merket seg dette og husker det når vi nærmer oss valget i 2009, sier Stein Guldbrandsen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy