JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Svensk busstreik kan utvides

De svenske Bussarbetsgivarna og Kommunal møtes til nye samtaler i dag, etter at bussjåfører i Stockholm og Västerbotten har vært i streik siden torsdag. Fra midnatt kan streiken trappes opp.

2008071412424920131216060528

Det er imidlertid ikke snakk om fullblods forhandlinger. I svenske medier er både arbeidsgivere og arbeidstakere forsiktige med å mene at samtalene kommer til å føre fram. – Det finnes ingen som helst kompromissvilje fra Kommunals side, uttalte Bussarbetsgivarnas administrerende direktør Peter Jeppsson til Svenska Dagbladet i går. Ifølge arbeidsgiverne er formålet med dagens samtaler «å se om det finnes noen steiner vi ikke har snudd» som kan vise vei mot en løsning på konflikten.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1454949.svd

– Det er klart at det er ønskelig å få en avtale så fort som mulig. Derfor er det bra at vi kan ha denne typen sonderinger. Men vi vet ikke hvor det fører, sier Kommunals kommunikasjonssjef David Samuelsson til Dagens Nyheter.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=804211

Trapper opp ved midnatt

Streiken begynte natt til 2. juli og ble avbrutt av et nytt tilbud og nye forhandlinger to dager senere. Kommunal avviste imidlertid arbeidsgivernes nye tilbud og gjenopptok streiken torsdag i forrige uke. Dersom dagens samtaler ikke skulle føre fram kommer konflikten til å trappes opp ytterligere. Kommunal har varslet streik for 1300 skånske bussjåfører fra midnatt, noe som vil ramme ytterligere 100.000 trafikanter. To dager senere vil nesten alle flybussene i landet stanse.

Vil ha like vilkår

Bakgrunnen for streiken er å sikre sjåførene i de private busselskapene de samme betingelsene som ble inngått med de kommunale busselskapene i slutten av april. Kommunal mener det er viktig å sikre at avtalene i bussbransjen er konkurransenøytrale, for å hindre arbeidsgiverne i å konkurrere om anbud ved å forverre de ansattes betingelser. De fire kravene sjåførene streiker for å få gjennomført er:

config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Elleve timers natthvile uten unntak. I dag kan arbeidsgiverne forkorte natthvilen til ni timer tre dager i uka. config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Kortere tid mellom dagens første og siste tur, det som i bussbransjen kalles for rammetid. Kommunal krever at rammetiden reduseres til 13 timer. config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Slutt på at det kan avtales dårligere ansettelsesvilkår gjennom kollektivavtalen enn det arbeidsmiljøloven foreskriver. config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Samme lønnsøkning som de kommunalt ansatte sjåførene, det vil si at månedslønna økes med 1600 kroner over en periode på 22 måneder.

Frykter dyrere tjenester

http://www.transportgruppen.se/templates/Page.aspx?id=44207

Bussarbeidsgiverne avviser å inngå en likelydende avtale som i kommunal sektor med begrunnelsen at forutsetningene er helt ulike for offentlige og private busselskaper. De frykter at konsekvensene av Kommunals krav vil bli dyrere kollektivtrafikk, som betyr dårligere tjenester eller høyere billettpriser.

Kommunals side om streiken

Arbeidsgivernes side om streiken

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy