JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Biodrivstoff bidrar til matkrise

En kraftig økning i produksjonen av biodrivstoff i USA og Europa er den viktigste grunnen til prisøkningen på mat, mener Verdensbanken-økonom.

2008073108462420131216061226

Biodrivstoff, spekulasjon og eksporthindrende tiltak har til sammen bidratt til å øke matvareprisene mellom 70 og 75 prosent, ifølge landbruksøkonomen Don Mitchell. Dette bekrefter konklusjonen av en uferdig versjon av rapporten ble som ble lekket tidligere i juli. De resterende prisøkningene kan føres tilbake til en svekket USA-dollar, høyere energikostnader og prisøkninger på gjødsel og transport, melder Planet Ark/Reuters.

Anslaget er høyere enn de fleste andre anslag som tidligere er gjort av biodrivstoffproduksjonens virkning på matvareprisene. Representanter for biodrivstoffindustrien stiller seg kritiske til forskeren, som de mener overdriver virkningen av biodrivstoff.

Global matkrise

Prisene på viktige matvarer som hvete, soya og mais har steget dramatisk siden begynnelsen av 2007. Matvareprisene har ifølge FNs organisasjon for ernæring og landbruk steget med over 50 prosent på de internasjonale markedene, mens prisene på korn har nær doblet. Verdensbanken anslår at prisøkningene vil føre til at minst hundre millioner mennesker blir skjøvet dypere inn i fattigdom og sult.

- Den store økningen i produksjon av biodrivstoff i USA og EU er støttet opp av subsidier og tollavgifter, skriver Mitchell.

Både produksjonen av biobrensel og prisøkningen må matvarer ville ha vært lavere uten denne politikken. Subsidiert produksjon bør revurderes fordi det skader fattige land, legger forskeren til.

Omstridte klimamål

Biodrivstoff kan gi energi til transport uten å tilføre mer karbon til til atmosfæren, slik fossilt drivstoff gjør. Kritikere har imidlertid påpekt at de reelle klimaeffektene av biodrivstoff ofte er tvilsomme eller fraværende. Samtidig har markedet for matvarer blitt forstyrret av at bønder dyrker mat til biler i stedet for til mennesker. Dette fikk FNs matsikkerhetsekspert Jean Ziegler til å beskrive biodrivstoff som en "forbrytelse mot menneskeheten" for et år siden.

Del av strategi

Biodrivstoff er imidlertid en viktig del av mange regjeringens klimastrategi. I Norge må oljeselskapene fra neste år blande inn to prosent biodrivstoff i bensin og diesel, og fem prosent fra 2009.

EU vil på sin side ha ti prosent biodrifstoff innen 2020. Samtidig toner EUs ledere nå ned biodrivstoff til fordel for energisparing som en hovedstrategi for å nå EUs klimemål, melder Planet Ark/Reuters .

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy