JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Dolket i ryggen av Nettbuss

Ole Roger Berg mener de ansatte i busselskapet Team Trafikk i Trondheim blir dolket i ryggen når Nettbuss har ombestemt seg og nekter å selge til Sør-Trøndelag fylkeskommune.

2008101711105520131216071304

Styret i Nettbuss vedtok i går ettermiddag å si nei til å selge Team Trafikk. I stedet ønsker selskapet å være med i konkurransen om å få anbud på bussrutene i Trondheim.

– Holdt for narr

– Vi fikk signaler i forkant av gårsdagens styremøte om at noen hadde ombestemt seg, etter at fylkeskommunen og Nettbuss har hatt en intensjonsavtale og forhandlet om salg av 80 prosent av Team Trafikk til en pris på rundt 50 millioner kroner. Dette tok vi opp, men etter en hard debatt ble vi nedstemt, sier lederen i Fagforbundet Buss og Sporveisbetjeningens forening, Ole Roger Berg til Fagbladet.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik mener Nettbuss har holdt fylket for narr: – Hvis de ikke ønsket å selge, kunne de sagt fra om det allerede i vår i stedet for å skrive en intensjonsavtale, sier han til Adresseavisen.

Også fylkesrådmann Milian Myraunet er opprørt, og han karakteriserer oppførselen til Nettbuss som lite profesjonell: – Vi har en intensjonsavtale der det går fram at de er villige til å selge, og vi er enige om prisen. Det gjensto bare litt finpuss. Så kom dette, sier han til avisen.

Fullt anbud

Administrerende direktør i Nettbuss, Arne Veggeland, tar selvkritikk på at selskapet kunne ha satt foten ned tidligere:

– Jeg beklager at vi har kjørt en såpass lang prosess. Begge parter har brukt ressurser på forhandlinger som det ikke er kommet noe ut av. Men for oss har dette vært en prosess, og slik ting utviklet seg, fant vi det riktig å trekke oss nå, sier han til Adresseavisen.

Dette betyr ifølge Tore O. Sandvik at det blir full anbudsrunde på busskjøring i Trondheim fra 2010. I tillegg vil fylkeskommunen forberede anbud på rutene til Stjørdal, Midtre Gauldal og Orkdalen.

Vil konkurrere

Ole Roger Berg var til stede på gårsdagens styremøte. Ifølge han er begrunnelsen for å trekke seg fra salgsprosessen at selskapet ikke ønsker å kvitte seg med kjernevirksomhet.

– En annen begrunnelse var at Nettbuss mener et salg sender dårlige signaler til ansatte som ikke kjører for Team Trafikk. Ved å selge et datterselskap viser Nettbuss at de ikke har tro på seg selv og sine egne ansatte, som de ønsker å satse på ved å forsøke å vinne anbudskonkurransen om Trondheims-rutene, forteller Ole Roger Berg.

– Da må jeg få legge til at anbudskonkurranser ofte innbærer å skvise kostnadene ned så langt som mulig for å være konkurransedyktig på pris. Dette fører til dårligere lønns- og arbeidsvilkår for de som jobber i selskapet, og for meg er ikke en slik utvikling ensbetydende med å satse på sine ansatte, fortsetter han.

– Nå er situasjonen fullstendig låst, og det er derfor vanskelig å komme med noen innspill som innebærer alternativer til full konkurranseutsetting. Anbud er imidlertid en dårlig løsning for både brukerne av kollektivtilbud og de ansatte, og derfor håper jeg fortsatt at vi kan diskutere alternativer når dette har roet seg, sier Ole Roger Berg.

– Demokratisk problem

Denne saken viser tydelig problemene ved å organisere offentlig eide virksomheter som aksjeselskaper. Når Nettbuss nå trekker seg fra forhandlingene med Sør-Trøndelag fylkeskommune, innebærer det et demokratisk problem, sier fylkestingsrepresentant og leder i Rødt Sør-Trøndelag, Ronny Kjelsberg, til Fagbladet.

– Når et rødgrønt fylkestingsvedtak på denne måten motarbeides politisk av et selskap eid av en rødgrønt styrt stat, kommer den udemokratiske organiseringsformen, som et AS faktisk er, i veien for demokratiske vedtak, utdyper han.

Han mener Regjeringen bør innkalle til ekstraordinær generalforsamling og sparke det nåværende Nettbuss-styret.

– Regjeringen har varslet en mer aktiv eierskapspolitikk. Nå har den mulighet til å vise det i praksis, sier Kjelsberg.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy