JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Viderefører kollektivsatsingen

Regjeringen satser videre på kollektivtrafikk gjennom økt jernbanesatsing, videreføring og økning av belønningsordningen for byer og ved en ny rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene.

2009101414134420131216113347

per.flakstad@fagforbundet.no

Totalt foreslår regjeringen 12,3 milliarder kroner til kollektivtiltak i 2010. Det er en økning på 13,5 prosent i forhold til 2009-budsjettet.

Mesteparten av dette går til en rekordbevilging til jernbanen. Både investeringsnivået og vedlikeholdsinnsatsen skal økes.

Stort sett fornøyd

– Jeg er stort sett fornøyd med regjeringens prioriteringer. Spesielt gledelig synes jeg det er når den nå påpeker at en økning i frie inntekter til fylkene skal gi økt handlingsrom for kollektivsatsing. Dette har vi mast om i årevis, og jeg er fornøyd med at vi blir lyttet til, sier Fagforbundets AU-medlem og leder i Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen.

SST-lederen er imidlertid mindre fornøyd med at regjeringen ikke satser på noen form for alternativt drivstoff. Fagforbundet har foreslått en satsing på biometangass. Potensialet her er en reduksjon av CO2-utslippet fra veitrafikken på over 20 prosent.

– Jeg er skuffet over at regjeringen ikke alt nå bidrar til dette konkrete klimatiltaket, sier Stein Guldbrandsen.

Økt handlingsrom for fylkene

Regjeringen foreslår en nyopprettet ordning med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Denne ordningen vil, ifølge Samferdselsdepartementet, utløse investeringstiltak på fylkesveinettet og i kollektivtransporten på rundt to milliarder kroner.

Ordningen skal settes i verk fra 1. januar, og regjeringen har bevilget 28 millioner kroner til dette i årets statsbudsjettet.

Bevilgningen kommer i tillegg til en ekstra milliard i frie inntekter til fylkene, og samferdselsminister Liv Signe Navarsete mener dette totalt sett vil styrke fylkenes handlingsrom når det gjelder transport.

Klimamålene

– Potensialet for å få ned klimagassutslippene fra transportsektoren er størst i byene, der bilbruken og befolkningsveksten er størst. Derfor har budsjettet tiltak for byene som skal bidra til at regjeringen når sine klimamål om å redusere utslippene fra transportsektoren med mellom 12,5 og 20 prosent fram til 2020, sier Navarsete.

Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byene ble doblet i budsjettet for 2009, og ordningen skal videreføres neste år med en bevilgning på 333 millioner kroner, som er en liten økning på 2,9 prosent.

I fjor ble det inngått fireårige avtaler om belønningsmidler med Trondheim og Kristiansand.

– Jeg er opptatt av å få flere byområder med på forpliktende flerårlige avtaler som virkelig kan bidra til å legge om transportpolitikken i en miljøvennlig retning, sier samferdselsministeren.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy