JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tidenes miljøsatsing på hjul

Her etableres tidenes mest miljøvennlige buss­tjeneste. Aldri har så mange miljø­busser vært i trafikk på samme sted.

2012012408493920131216181114

ola.tommeras@fagforbundet.no

Sjåfør Jan Johansen og driftssjef Trond Vik går mellom bussene på den enorme parkeringsplassen på Rosenholm utenfor Oslo. Plassen fylles opp av gassbusser og hybridbusser drevet av strøm og diesel. Bussene har allerede begynt å trafikkere rutene i Oslo sør. I april kommer hydrogenbusser med brenselcelleteknologi. Da får passasjerene oppleve transport som er fri for både utslipp og støy.

Lager besøkssenter

Unibuss overtok kjøringen for Oslo sør i oktober, etter at selskapet vant anbudet med de ambisiøse miljøkravene i fjor. I høst begynte de første gass- og hybridbussene å frakte passasjerer i hovedstaden. Unibuss forventet at miljøbussene vil vekke internasjonal oppsikt.

– Vi planlegger et besøkssenter i kontorbygget her, forteller Trond Vik. Besøkssenteret vil være for gjester fra inn- og utland, og inneholde beskrivelser og fakta om bussene.

Ned mot null

106 busser skal være i drift i Oslo sør. 16 er hybrider. De drives med strømmotorer som får kraft fra dieselaggregat. Forbruket til disse er 25 prosent lavere enn ved tilsvarende dieseldrevne busser. Utslippet er opptil 75 prosent lavere.

22 busser går på biogass produsert av kloakk ved renseanlegget på Bekkelaget. Gasstasjonen er allerede etablert på Rosenholm.

Til våren kommer eksperimentbussene. Fem hydrogenbusser settes i trafikk. De får kraft til strømmotorer fra brenselceller fyret på hydrogen. Utslipp er null. Støy er null.

Utenfor kontorbygget er arbeidet med å bygge hydrogenstasjonen i full gang.

– Spennende prosjekt

– Det er moro å få være med på å bygge opp et slikt sted, sier Trond Vik. Han ser fram til hydrogenbussene som skal komme neste år.

– Først og fremst fordi det er spennende å prøve ut teknologien. Hydrogenbussene er på eksperimentstadiet. De er dyre i innkjøp og drift, har mindre kapasitet og kortere kjøre­lengde. Upraktiske med andre ord, men spennende. Og sikkert er at passasjerene vil legge merke til at bussen de sitter i er lydløs, sier driftssjef Trond Vik.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy