JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bergen bybane åpnet uten tariffavtale

Med pomp og prakt og folkefest ble Bergen bybane åpnet klokken 12:00 i dag. Vognførerne trakk streikevarselet i siste liten.

2010062213211020131216133826

ola.tommeras@fagforbundet.no

Det var varslet streik fra de 23 vognførerne som er organisert i Bergen Sporveisfunksjonærers forening (BSFF). Bergen bybane var nær ved å stoppe opp på selve åpningsdagen.

I samtale

Sent i går kveld ble streikevarslet trukket, etter at Fagforbundet fikk samtaler i gang om hva slags tariffavtale vognførerne skal ha.

– Vi anbefalte i går kveld våre medlemmer i BSFF å trekke streikevarselet, sier Stein Guldbrandsen i Fagforbundet. BSFF og Fagforbundet krever at vognførerne får tariffavtale som trikkefører og ikke bussjåfører.

Allerede onsdag blir det møter mellom LO, som anser vognførerne som bussjåfører, og Fagforbundet. Avgjørelsen i LOs organisasjonskomité, om å la Transportarbeiderforbundet forhandle fram lønns- og arbeidsvilkår, vil bli anket.

Buss eller trikk?

Konflikten går i korthet ut på at arbeidsgiveren, Fjord1, mente at banen er en buss, og vil ansette vognførerne i henhold til bussbransjeavtalen. LOs organisasjonskomité sa seg enig, og ga Transportarbeiderforbundet i oppgave å forhandle fram en tariffavtale. En begynnerlønn for trikkeførere er på 328.000 kroner, mens tilsvarende for bussjåfører er 308.000 kroner.

23 av de 24 vognførerne er organisert i BSFF. De anser den skinnegående Bergen bybane for å være trikk - ikke buss, og forlanger tariffavtale som trikkeførere.

Helt forskjellig

– Buss og trikkeførere er to helt forskjellige ting, sier leder i BSFF, Bjørn Furnes til Fagbladet. Han henviser til at trikkeførere har andre arbeidstidsbestemmelser, de kjører etter jernbaneloven - ikke veitrafikkloven og de har forskjellige typer opplæring.

– Vi forsøkte å få i gang samtaler med arbeidsgiveren, Fjord1, men de ville ikke en gang ha møte med oss. Vi er helt avhengige av at LO blir enig internt, sier han.

Løsning i sikte

Et halvt døgn før de nye trikkene skulle rulle i Bergen, begynte det å løsne mellom de som anser banen som trikk og de som anser den som skinnegående buss. Onsdag er det møter mellom Fagforbundet og LO.

– Stemningen i Bergen er bra nå. Vi er lettet over at det er en løsning i sikte, selv om det fortsatt kan ta litt tid, sier Furnes.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy