JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Nå må pengene på plass

– Vi har en avtale om et lønnsnivå på linje med en gjennomsnitts industrilønn, men ligger langt under. Nå må pengene på plass, krevde Fagforbundet, Transportarbeiderforbundet og Jernbaneforbundet da forhandlingene om bussbransjeavtalen begynte i dag.

2012050213192920131216190430

per.flakstad@fagforbundet.no

Forhandlingene om bussbransjeavtalen med NHO Transport og overenskomstene i Nettbuss og Borgbuss startet i formiddag. Økonomi blir det altoverskyggende temaet. Fristen for en forhandlingsløsning er klokka 24 natt til lørdag.

Da bussbransjeavtalen ble etablert i 2007 var arbeidsgiverne og arbeidstakerorganisasjonen enige om at bussjåførene burde tjene omtrent like mye som en gjennomsnittsindustrilønn. Siden er de blitt hengende langt etter.

Ligger 34.000 bak

Ved hovedoppgjørene etterpå har de klart å ta igjen noe av det tapte, men etter lokale forhandlinger i privat sektor, har industrilønnen rast ifra igjen.

Ifølge arbeidstakerorganisasjonene er forskjellen nå ca. 34.000 kroner.

Ved dette oppgjøret krever Fagforbundet, Transportarbeiderforbundet og Jernbaneforbundet sammen med Yrkestrafikkforbundet at etterslepet må tettes.

– Vi har to viktige mål ved disse forhandlingene. Det første er å få på plass et lønnsnivå på linje med en industrilønn. I tillegg krever vi at det etableres en reguleringsordning i mellomårene som skal gjøre at det er mulig å unngå framtidig etterslep på flere titusen foran hovedoppgjørene, sier Stein Guldbrandsen i Fagforbundet, Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet og Kjell Atle Brunborg fra Jernbaneforbundet.

Avviser regnestykket

– Vi håper det skal være mulig å komme fram til et resultat begge parter kan leve med i en svært presset bransje, sier Jon Stordrange fra NHO Transport og Bernt Dahle fra Drangedal Bilruter som er forhandlingsledere på arbeidsgiversiden.

De avviser organisasjonenes regnestykke om at forskjellen på lønnsnivået i bussbransjeavtalen og en industrilønn er så stor som 34.000 kroner.

– Hvis alle tillegg tas med, blir differansen atskillig mindre, hevder de om utgangspunktet for forhandlingene.

Hvis partene ikke greier å bli enige om et anbefalt resultat innen klokka 24 fredag, vil også dette oppgjøret gå til mekling.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy