JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Storsatsing for å få biler ut av byen

Regjeringen satser stort på belønningsordning for å få biler ut av byene. – Vel og bra, men trist at styrking må skje med ekstramidler, sier AU-medlem i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

2012100813010820131216202652

ola.tommeras@fagforbundet.no

Belønningsordningen som skal bedre kollektivtrafikken og få biler ut av byene, økes med hele 64 prosent. 673 millioner kroner skal brukes på ordningen neste år.

Flere regioner med

Oslo, Nedre Glommaregionen og Grenland er blant områdene som har søkt om å få avtale i henhold til belønningsordningen. Dersom de innfører eller har innført tiltak som demper personbiltrafikken, kan de motta millioner for å bedre kollektivtrafikken.

- Dårlig system

- Det er bra at fylker som satser på kollektivtrafikk premieres, men fortvilet at styrkingen av kollektivtrafikk skal skje med ekstramidler. Dette endrer ikke et dårlig system, sier leder av Seksjon Samferdsel og Teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

Han etterlyser mer øremerkede midler til kollektivtrafikk i fylkeskommunene.

- Hvis regjeringen virkelig ønsker å satse, så er det her de skulle ha hatt en permanent styrking av bevilgningene, mener Guldbrandsen.

Kollektivt i distriktene

Totalt ønsker regjeringen å bruke 759 millioner kroner på særskilte tiltak til kollektivtransport. Foruten 673 millioner kroner til belønningsordningen, blir det foreslått å bruke 46 millioner kroner til tilgjengelighetstiltak og 25 millioner til forsøksordningen ”Kollektivtransport i distriktene”.

Det blir også satt av fem millioner kroner til å forvalte nasjonalt system for elektronisk billettering. Videre skal det brukes ti millioner kroner til å videreføre den toårige TT-forsøksordningen (tilrettelagt transport)

Til drift av riksvegferjer er det satt av 525 millioner kroner. Det skal brukes 673 millioner kroner til å kjøpe persontransport på ulønnsomme flyruter, som er en reduksjon på 4,6 prosent.

Stort samferdselsbudsjett

Totalt er neste års samferdselsbudsjett på 35,7 milliarder kroner. Dette er 12,4 prosent mer enn i år.

- Aktiviteten i vei- og jernbanesektoren har aldri vært høyere enn nå, påpeker samferdselsminister Marit Arnstad.

15 større veiprosjekter skal avslutte i løpet av 2013, alle med kostandsarammer over 100 millioner kroner. Totalt skal det brukes 17,8 milliarder på veier.

6,1 milliard til jernbane

Det skal investeres mye i jernbane, om enn bare litt over en tredel av hva som skal brukes i på vei. 6,1 milliarder er foreslått brukt på jernbaneinvesteringer. I tillegg kommer 5,3 milliarder til drift og vedlikehold i Jernbaneberket.

Med innkjøp av nytt togmateriell skal det brukes totalt 14,4 milliarder på jernbane, som er 14,6 prosent mer enn i årets budsjett.

De siste åtte årene har det vært mulig for fylkeskommunene å inngå avtaler med staten om tildeling av midler fra belønningsordningen.

Det begynte med 75 millioner kroner i 2004. I neste års budsjett vil regjeringen øke potten til hele 673 millioner kroner.

Ordningen innebærer at fylkene innfører restriksjoner for biltrafikken mot å få ekstra penger til kollektivtrafikk.

Per i dag er Bergen, Buskerudbyen, Kristiansandregionen og Trondheimsregionen med i ordningen.

Oslo, Nedre Glommaregionen og Grenland har søkt om å få avtale.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy