Nylig la Ruter fram sin årsrapport. Der framgår det at 4,1 prosent av alle reisende på trikk, buss og bane i Oslo, sniker seg unna betalingen. Året før var tallet 3,5 prosent.
De tapte billettinntektene utgjør nesten 100 millioner kroner, mens kontrollørene tar inn igjen 33 millioner kroner i gebyrer til snikere som blir tatt.
Legg bedre til rette
Sporvognsklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening, har lenge jobbet for å få billettsalget helt ut av trikkevognene og bedre betalingsmetoder. Først på slutten av fjoråret kom Ruter med en billett-app for Iphone.
– Målet må være at reisende enkelt kan skaffe seg billett før de går på trikk, bane eller buss - helst en automat på hver holdeplass. Når reisende ikke finner et sted å kjøpe billetten, og de vet hvor dyrt det er å kjøpe om bord, så blir det oftere sniking, påpeker Ola Floberg.
– I dag prioriteres inntektssikring høyest. Tenk heller mer på brukervennligheten, oppfordrer han.
Kunne kjørt 20 busser
Ruter oppgir at de tapte billettinntektene utgjør prisen på to nye trikker eller et helt t-banevognsett. De kunne driftet 20 busser i et helt år for pengene, dersom alle reisende hadde betalt.
Av en omsetning på 5,3 milliarder kroner, fikk Ruter et overskudd på 1,4 millioner kroner i fjor.
LØNNSOPPGJØR: Snart skal lønna di forhandles.
Brian Cliff Olguin
Anna Granqvist
Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS er klar til å starte opp forhandlingene om lønningene i kommunen.
Torgny Hasås
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
Terje Bendiksby / NTB
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik