ola.tommeras@fagforbundet.no
Tirsdag 22. juni åpnet Dronning Sonja Bergen bybane med pomp og prakt og folkefest. Bare et halvt døgn tidligere var vognførernes varslede streik avblåst. De protesterer mot å bli lønnet som bussjåfører, når de vitterlig kjører trikk. Forskjellen i begynnerlønn er på 20.000 kroner.
Bussførere på skinner
Arbeidsgiveren, Fjord1, ønsker at vognførerne lønnes etter bussbransjeavtalen. LOs organisasjonskomité var enig, og vedtok at Transportarbeiderforbundet skal forhandle fram en tariffavtale for førerne i henhold til bussbransjeavtalen.
Det opprørte 23 av de 24 førerne, som er medlem av Fagforbundet , og oppfatter seg som trikkeførere.
Ingen enighet
En dag etter åpningen, onsdag 23. juni, var det møte mellom Fagforbundet og Transportarbeiderforbundet. Det ble ikke oppnådd enighet om hva slags tariffavtale som skal framforhandles for bybaneførerne.
Transportarbeiderforbundet organiserer allerede vognførerne på Gråkollbanen, og ønsker å se disse under ett.
Avgjøres på topp
Saken vil nå bli avgjort på topp i LO. 23. august vil LOs sekretariat behandle saken, og Fagforbundets anke over avgjørelsen i LOs organisasjonskomité.
I mellomtiden vil vognførerne lønnes som bussjåfører - uansett hvor skinnegående vognene er.
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø