Per Flakstad
per.flakstad@fagbladet.no
Omtrent samtidig skriver LO-leder i Trondheim og tillitsvalgt i Fagforbundet, John-Peder Denstad, et annet blogginnlegg om alle bussjåførene som ikke har noe sosialt sted å spise, men som ofte sitter alene med maten sin i hvilebuene.
Les Denstads blogginnlegg: Spisepauser må avholdes på større fellesarealer – ingen spisepauser på hvilebuer
Dette er, ifølge Denstad, usosialt og dårlig for arbeidsmiljøet og samholdet blant sjåførene. Han mener arbeidsmiljøloven har krav om tilrettelegging slik at arbeidsplassen kan utvikles til en lærings- og utviklingsarena, og i en slik sammenheng mener han at blant annet spisepausene spiller en viktig rolle.
Les også: Bussjåfører vil ha tissepause inn i tariffavtalen
Forebygger arbeidsmiljøproblemer
Denstad mener også at kontakt og kommunikasjon med andre ansatte på arbeidsplassen forebygger arbeidsmiljøproblemer, og han mener bedriftene har en form for aktivitetsplikt for å forhindre isolasjon blant de ansatte.
Representantskapet i LO Trondheim støtter bussjåførenes tillitsvalgte i arbeidet for at sjåførene skal kunne spise i større fellesarealer. Sjåførenes fagforeninger har utarbeidet 40 krav om sosiale forhold som førermiljø, depot og hvilebuer som de ønsker å få inn i framtidige anbudskontrakter.
• Bussjåfør med bukse og hijab: Aisha får kjeft fra både somaliere og nordmenn
– Busselskapene bestemmer ikke
Og nettopp anbudssystemet er noe som skaper frustrasjon blant mange bussjåfører. I blogginnlegget fra bussgruppa i Vestnorsk Transportarbeiderforening skriver de at de har tatt opp saker de mener er brudd på arbeidsmiljølovens intensjoner og bestemmelser med arbeidstilsynet, men at tilsynet ikke har hatt sterk nok hjemmel til å vedta pålegg til andre enn dem som har direkte arbeidsgiveransvar, det vil si busselskapet.
Les hele blogginnlegget: Arbeidsmiljøloven er ikke skrevet for bussjåfører og andre deler av dagens arbeidsliv
Problemet er bare at det ikke er busselskapene som bestemmer sjåførenes arbeidshverdag. Den er svært detaljert beskrevet i anbudene fra oppdragsgiverne, og sjåførenes arbeidsgivere er bundet av anbudskontraktene.
• Hjertesukk: – En bussjåfør har nesten ikke tid til å være blid
Blir ikke beskyttet av arbeidsmiljøloven
Dermed beskytter ikke arbeidsmiljøloven svært mange arbeidstakere slik den er ment å gjøre, mener de.
– Som arbeidstakere har vi ingen plass i kontraktsmøtene mellom oppdragsgivere og våre arbeidsgivere eller i andre formelle arenaer der våre saker kan tas opp, skriver de i blogginnlegget.
Siden kollektivtransport i utgangspunktet ble driftet i offentlig regi, eier fortsatt oppdragsgiverne, for eksempel fylkeskommunene, busstasjoner og terminalbygg.
– Vi kan for eksempel klage på toalettforholdene. Men vår arbeidsgiver kan ikke gjøre annet enn å ta det opp med oppdragsgiver og håpe på en snarlig løsning, skriver de.
LØNNSOPPGJØR: Snart skal lønna di forhandles.
Brian Cliff Olguin
Anna Granqvist
Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS er klar til å starte opp forhandlingene om lønningene i kommunen.
Torgny Hasås
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik
Terje Bendiksby / NTB