JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidstilsynet avdekket 344 lovbrudd på én måned i Oslo-renovasjonen

– Søppelkjøring i Oslo er nå hinsides alt av fornuft

TIRSDAG MORGEN: Tredje uke er påbegynt, men fortsatt er mange tonn ikke hentet. Dette bildet er fra Lamberseter tirsdag morgen 18. oktober.

TIRSDAG MORGEN: Tredje uke er påbegynt, men fortsatt er mange tonn ikke hentet. Dette bildet er fra Lamberseter tirsdag morgen 18. oktober.

Reaksjonene er beinharde etter at Arbeidstilsynet fastslo over tre hundre brudd på arbeidsmiljøloven i løpet av 29 dager.

2017011015091420230821171436

ole.tommeras@fagbladet.no

Forbundssekretær Ole Einar Adamsrød i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) har hatt mange runder med Veireno etter at selskapet dundret inn i markedet med lavprisrenovasjon for to år siden. Det er NTF som organiserer renovatører i private selskaper og som har tariffavtale med selskapet. Etter at Arbeidstilsynet tidligere i dag la fram sin rapport der det avdekkes 344 lovbrudd på 29 dager i 29 av timelistene, oppfordrer Adamsrød Oslo kommune til å revurdere hele anbudet.

Samtidig ber leder av Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen, om at Oslo kommune umiddelbart begynner med arbeidet med å etablere en egen kommunal organisasjon for avfallshåndtering.

Les alt om Oslo-renovasjonen her

Krever ny ordning

– Effektiviseringsgevinstene finnes bare på papiret. Nå må Oslo kommune få til en ordning med leverandøren der renovasjon driftes fornuftig både for innbyggere og ansatte, sier Ole Einar Adamsrød.

Han frykter at ansatte ender i nytt hardkjør når beredskapsperioden er over 3. mars. Da skal jobben gjøres med langt færre renovatører, uten reservebiler og med normal åpningstid på mottakene.

– Jeg vet ikke hvem som ender med regninga, men jeg vet at Oslo må ha flere renovatører og flere biler enn planlagt. Det har renovatørene selv sagt lenge, og nå er det ettertrykkelig bevist, kommenterer han.

Veireno fikk dispensasjon av Arbeidstilsynet til å benytte enda mer overtid

Sliter hardt på ansatte

Adamsrød mener det er komplett galskap å kjøre renovasjonsbiler i så mange timer så mange dager på rad.

– For det første så sliter det hardt på en arbeidstaker å jobbe så lenge. Jeg har selv jobbet lange dager med hardt fysisk arbeid. Etter ei uke så er du helt nedkjørt både fysisk og mentalt. Å jobbe slik uke etter uke er hinsides alt av fornuft, sier Adamsrød.

– For det andre så er det risikabelt. Jeg ville vært mer bekymret for å sende unger ut i trafikken der utslitte renovatører kjører 20 tonn tunge biler enn for at søpla flyter. Men den dagen det skjer en ulykke, så er det ikke direktørene som rammes, poengterer Adamsrød.

Fem uker var nok med søppelkjøring i Norge

Ikke overrasket

Leder av Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen, er forbannet, men ikke overrasket.

– Dette dokumenterer hva folka våre på anleggene har sagt hele tiden. Fra første dag varslet de om at de samme renovatørene leverte på dagtid som kveldstid, sier han.

Om de ekstreme dagene som er avdekket, sier Guldbrandsen:

– Det er for jævlig at folk skal piskes rundt på denne måten. Det er det som skjer når tjenester settes ut til lavest mulig pris.

Han mener at tiden nå er moden for å ta nytt grep om renovasjonstjenesten i Oslo.

– Hvis kommunen faktisk mener noe som helst med at leverandører skal følge lover og avtaleverk, så må de gi så harde økonomiske sanksjoner at det ikke blir noe profitt igjen i selskapet. Deretter er det på tide å bygge opp en egen organisasjon og ta hele eller deler av renovasjonen tilbake i egenregi, sier han.

Trekker frivillighet i tvil

Fagbladet gjennomgikk Veirenos timelister og omtalte overtidsbruken i desember. Da forsikret Veireno-direktør Jonny Enger at ingen ble presset til ulovlig overtid.

Adamsrød trekker imidlertid frivilligheten i tvil.

– Sjåførene får ansvaret for å bli ferdige med ruta, uansett hvordan kjøringen er organisert. Det medfører et hardt press på den enkelte, selv om de ikke direkte beordres til ulovlig lange dager, mener han.

Veireno svarer at de vil avvente å kommentere Arbeidstilsynets rapport inntil de har gått grundig gjennom rapporten.

Dette dokumenterer det folka våre har hevdet hele tiden.

SST-leder Stein Guldbrandsen

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy