JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hvem er best på miljø og arbeidsvilkår? spurte Sarpsborg kommune da renovasjon gikk ut på anbud

Nå får Sarpsborg elektriske søppelbiler

GIKK FOR KVALITET: Trenden snur, og Sarpsborg leder. I renovasjonsanbudet som ble avgjort denne måneden, var pris vektet med kun 40 prosent.

GIKK FOR KVALITET: Trenden snur, og Sarpsborg leder. I renovasjonsanbudet som ble avgjort denne måneden, var pris vektet med kun 40 prosent.

Ola Tømmerås

Prisen telte kun 40 prosent da Sarpsborg tildelte en fem år lang kontrakt for avfallshåndtering denne måneden.

2016122210593220230821171436

ola.tommeras@fagbladet.no

Denne måneden skrev Sarpsborg kontrakt på renovasjon med Norsk Gjenvinning. Til høsten starter det fem år lange oppdraget. Ved tildeling ble pris vektet med kun 40 prosent, mens miljø og arbeidsvilkår telte 60 prosent. Ved dette anbudet måtte bransjen vise fram helt andre kvaliteter enn å være billigst mulig for å vinne det fem år lange oppdraget i Østfold-byen.

Resultatet ble et av landets beste miljøanbud, med blant annet Norges første helelektriske renovasjonsbil, i tillegg til detaljerte beskrivelser av hvordan arbeidsvilkår skal ivaretas – utarbeidet av operatøren selv.

Oslo: Underbyr etablerte selskaper – anklages for lønnsdumping

FULLELEKTRISK: To slike biler fra britiske Dennis Eagle, med opptil ni timer arbeidstid per lading, vil hente avfalli Sarpsborg fra neste høst.

FULLELEKTRISK: To slike biler fra britiske Dennis Eagle, med opptil ni timer arbeidstid per lading, vil hente avfalli Sarpsborg fra neste høst.

Dennis Eagle

Best – ikke billigst

– Vi lot tilbyderne selv konkurrere om å være mest miljøvennlige og den beste arbeidsgiveren. Vi fikk inn fire knakende gode tilbud, forteller teamleder for avfall og renovasjon i Østfold-byen, Sven-Erik Svendsen.

Tilbyderne la mye arbeid i å utrede gode miljøløsninger og beskrive i detalj hvordan opplæring skal skje, rekruttering og øvrige vilkår for ansatte. Det var dette de konkurrerte om, dersom de ville ha oppdraget til en verdi av 23,8 millioner kroner i året i fem år.

Sarpsborg satt minstekrav i anbudet, men fikk langt mer enn det. Norsk Gjenvinning vant med et tilbud som blant annet gjør at Sarpsborg blir første kommune med elektriske renovasjonsbiler. To sentrumsbiler skal vær elektriske mens resten skal gå på biogass.

Renovatør: – En gang var dette en kremjobb

– Kjenner eget fag best

I de fleste anbud blir kvalitetskravene utarbeidet i detalj av byråkrater og ingeniører i kommunene. I Sarpsborg tror verken et flertall av politikerne eller byråkrater at dette gir bedre tilbud.

– Det er jo tilbyderne som er eksperter i sitt eget fag, og som vet hvordan oppdraget kan gjøres best mulig, påpeker Svendsen.

– Dessuten kan det klart være en fordel at operatøren har eierskapet til løsningene når de skal utføre oppdraget.

Plan mot sosial dumping

Det hele begynte egentlig for over ett år siden. Da vedtok bystyret i Sarpsborg en 16 punkts plan mot sosial dumping som skal ligge til grunn for alle kommunale innkjøp. I tillegg har bystyret vedtatt klima- og miljøplaner. Dermed var det duket for forslag om å ta renovasjon tilbake i egenregi.

– Vi ønsket å ta tjenesten tilbake, men var for seint ute. Det var ikke tid nok til å utrede det denne gangen, sier Tor Egil Brusevold, leder i utvalg for landbruk og teknikk (Ap).

Han er likevel strålende fornøyd med anbudet, og har ikke noe problem med å forsvare at pris ble vektet lavest.

– Jeg har aldri hørt en eneste innbygger gi uttrykk for at de vil ofre arbeidsvilkår for å spare noen tiere i året på renovasjonsgebyret, sier Brusevold.

Prisjag rammer de ansatte

Brusevold jobber selv i transportbransjen når han ikke er politiker, og er tindrende klar på at konkurranse om å være billigst rammer de ansatte.

– Drivstoff koster det samme og bilene koster det samme - uansett hvilket selskapsnavn eller kommunenavn som står på bilen. Det er ikke så mye annet enn lønn og arbeidsvilkår man kan konkurrere med. Enten så presses lønna ned, eller så presses effektiviteten opp. I begge tilfeller går det utover de ansatte, sier han.

Sarpsborg-anbudet

• Kontrakt ble undertegnet denne måneden. Anbudsvinner var Norsk Gjenvinning, som også har oppdraget i dag. Anbudsperioden er fem år, og starter neste høst.

• Vekting på pris ble presset helt ned i 40 prosent. Vekting av miljø og arbeidsvilkår ble hevet til 60 prosent.

Dette fikk Sarpsborg

• Landets første helelektriske renovasjonsbiler, to biler som skal betjene sentrum.

• Seks renovasjonsbiler skal gå på biogass.

• En detaljert plan for hvordan å ivareta de ansatte, med hensyn til opplæring, rekruttering og lønns- og arbeidsvilkår – utarbeidet av operatøren selv.

Jeg har aldri hørt noen innbyggere gi uttrykk for at de vil ofre arbeidsvilkår for å spare noen tiere i året på renovasjonsgebyret.

Tor Egil Brusevold, leder teknisk utvalg (Ap)

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy