JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tror ikke det er sunt å klippe fire kunder i timen

Ny lavpriskjede inntar frisørmarkedet med lynklipp

BARE HURTIGKLIPP: Frisørenes fagforening er bekymret for det nye fenomenet som Cutters bringer inn.

BARE HURTIGKLIPP: Frisørenes fagforening er bekymret for det nye fenomenet som Cutters bringer inn.

Illustrasjonsfoto

Nykommeren blant frisører, Cutters, tilbyr hurtigklipp og fastpris. Målet er å klippe hver kunde på femten minutter. – Usunt, mener leder av frisørenes fagforening Ingunn R. Jacobsen.

2017072812060020230821171436

ola.tommeras@fagbladet.no

Cutters dundrer inn i frisørmarkedet. Siden nyttår har hurtigklippkjeden vokst lynkjapt og har nå 20 salonger både øst og vest i landet – alle med det spesielle hurtigklippkonseptet.

Fagforeningen er bekymret, mens bransjen selv er lynende forbanna og reiser sterk kritikk mot nykommeren.

Salongene tilbyr kun klipp og har verken vasking, farging eller andre tilbud. De opererer med fastpris og målet er å bruke 15 minutter per kunde. All klipp er drop-in og på nettsiden kan kundene fortløpende følge ventetiden på hver salong.

HURTIGKLIPP: Cutters tilbyr 15-minutters klipp, og provoserer den etablerte bransjen kraftig.

HURTIGKLIPP: Cutters tilbyr 15-minutters klipp, og provoserer den etablerte bransjen kraftig.

skjermdump

– De raserer faget

Helt siden starten har konseptet blitt sterkt kritisert av bransjen.

– Ren rasering av frisørfaget, sier direktør for NHO-organisasjonen Norske frisør og velværebedrifter (NFVB) til Dagens Næringsliv som omtalte forretningssuksessen tidligere i uka. NFVB organiserer de fleste salongene i Norge, men Cutters valgte å melde seg ut av organisasjonen i mai måned.

NFVB-direktøren kritiserer kjeden for både fagrasering, mangel på lærlingeordninger og for brudd på helseforskrifter ved at de ikke tilbyr vask i forbindelse med klipp.

• Elise vil stå lenge i frisørjobben

– Tror ikke dette er sunt

Leder av Frisørenes fagforening i Fagforbundet Ingunn R. Jacobsen er først og fremst opptatt av belastningen for de ansatte.

– Deres frisører skal klippe fire kunder i timen for å holde tidsmålet. Jeg tror ikke et sikt tempo er sunt. Over tid kan det bli et helseproblem for den ansatte, sier hun.

– Jeg er redd selskapet kommer til å bruke opp ansatte med denne forretningsmodellen.

Frisørenes fagforening har medlemmer i selskapet.

– Vi har kontakt med disse og følger nøye med utviklingen, sier Ingunn Jacobsen.

BEKYMRET: Ingunn Jacobsen, leder av Frisørenes fagforening i Fagfrobundet, er skeptisk til ansattes situasjon i konseptet.

BEKYMRET: Ingunn Jacobsen, leder av Frisørenes fagforening i Fagfrobundet, er skeptisk til ansattes situasjon i konseptet.

Nina Monsen

– Utvikler ikke faget

Hun er enig i kritikken som framsettes fra bransjeorganisasjonen og er ikke overrasket over at den øvrige bransjen går hardt ut mot nykommeren.

– I likhet med NFVB er vi bekymret for utviklingen i faget dersom det blir stor framvekst av denne typen salonger. De deltar ikke i å utdanne nye frisører eller i å utvikle faget. Det er forretningsfolk som står bak denne ideen, ikke fagfolk, påpeker hun.

Den sterke reaksjonen fra bransjen, mener hun at selskapet har invitert til selv.

– De startet suksessen med reklamekampanjer der de latterliggjør klassiske salonger, påpeker Jacobsen.

• Frisørene går til kamp for egen helse

– Vi tar var på de ansatte

Cutters-gründer Andreas Kamøy opplyser til Fagbladet at de ansatte ikke blir utsatt for sterkt tidspress slik fagforeningen frykter.

– Mange tror våre frisører alltid klipper fire personer i snitt i timen. Det er ikke riktig. Blant annet benytter vi skiftordninger og har etablert gode rutiner for å ivareta de ansatte. De som begynner hos Cutters går gjennom nøye opplæring, der vi spesielt fokuserer på ergonomi. I tillegg får hver ansatt oppfølging senere, skriver Kamøy som svar på kritikken.

Ingen kjemikalier

Kamøy framhever videre at deres ansatte ikke blir utsatt for kjemikalier, slik frisører blir i salonger med fullt tilbud. Han skal ha ansatte som har vært nødt til å slutte andre steder, men har kunnet fortsette karrieren i Cutters.

– Kjemiske behandlinger som farging og striping av hår er som kjent en av de største grunnene til at folk må slutte i frisøryrket, poengterer han, og legger til:

– Ved at vi fjerner tjenester som hårvask, hodemassasje, farging og striping av hår, så sparer kundene våre både tid og penger. De ansatte får mer tid til å konsentrere seg og fokusere på selve hårklippen.

Kamøy opplyser at de gjerne går i dialog med andre aktører for å delta i opplæring av nye frisører. Så lenge de kun opererer med klipping, så må det bli et delopplæringstilbud.

Cutters

• Startet av Andreas Kamøy og Kristian Hauge Solheim i desember 2015. Med seg har de lokale investorer.

• Det er halvannet år siden gründerne startet med sin første salong i Bergen. Ved nyttår dro de på gassen, og har nå 20 salonger, 120 ansatte og har passert 1000 klipp per dag.

• Cutters tilbyr kun klipp, ingen vask, ingen farging eller andre typiske tilbud i frisørsalongene.

• De har fokus på effektivitet og tempo.

Jeg er redd de kommer til å bruke opp ansatte med denne forretningsmodellen

Ingunn R. Jacobsen, leder av Frisørenes fagforening, Fagforbundet

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy