Kommunen sliter med økonomien. Resultatet er en mye tøffere hverdag for trafikkbetjentene. De har fått beskjed om å bidra ved å skrive ut flere gebyrer.
Blir trakassert
– Folk er hissigere, slenger med leppa, forteller trafikkbetjentene Finn Erik Stensrød, Sylvi Martinsen og Hanne Bjørling. De påpeker at å få inn en million ekstra, betyr sju til åtte flere gebyrer per trafikkbetjent per dag.
– Ledelsen i rådhuset tror at det bare er å gå ut og skrive gebyrer. De skjønner ikke hverdagen vår. Jobben vår er å yte service overfor folk, holde orden på trafikken og få til bedre trafikkflyt.
Den ekstra belastningen har gitt synlige konsekvenser, mener trafikkbetjentene. Én har sluttet som trafikkbetjent, en annen har fått andre oppgaver i samme etat etter å ha vært sykmeldt en lang periode.
– Klarer målet
Kommunalsjef Roy Henning Jakobsen avviser at parkering har blitt ei melkeku for kommunen.
– Nei, det vil jeg ikke si. Det er snakk om en endring av holdning. Vi har vært for runde hittil, nå skal vi følge klokka mer slavisk. Det er jo også et rettferdighetsprinsipp i forhold til brukerne, sier Jakobsen som tror at de når målet om økt inntjening på én million før året er omme. Det tilsier i alle fall prognosene.
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
EKSTRA: Må du jobbe på de røde påskedagene, blir det noen ekstra kroner i kassa.
colourbox.com