JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Betinget fornøyd

Fylkestinget i Sør-Trøndelag vedtok å kjøpe 80 prosent av busselskapet Team Trafikk. Samtidig skal det etableres et trepartsamarbeid mellom fylkeskommunen, ledelsen i selskapet og de ansatte. I tillegg skal en del av rutene settes ut på anbud.

2008100214033220131216065934

– Jeg er betinget fornøyd, sier Ole Roger Berg som er lederi Fagforbundet Buss og Sporveisbetjeningens Forening i Trondheim.

Trepartsamarbeid

Han er glad for at fylkestinget med 20 mot 17 stemmer gikk inn for å kjøpe 80 prosent av Team Trafikk, etter at fylkeskommunen brøt forhandlingene om å kjøpe hele selskapet på grunn av høy pris. Det er antydet at prisen denne gangen vil ligge på rundt 50 millioner kroner, noe som tilsvarer det fylkeskommunen var villig til å gi før forhandlingene ble brutt.

I tillegg inneholder vedtaket et nytt punkt om trepartsamarbeid, og Ole Roger Berg tror dette kommer til å bli viktig.

– Nå får vi direkte innflytelse, sammen med ledelsen og fylkeskommunens representanter. Det betyr at vi kan bidra til å utvikle den offentlige delen av kollektivtilbudet på en god måte. Her ser vi fra til et konstruktivt samarbeid, sier han.

Anbud

Representanten fra partiet Rødt fremmet forslag om å droppe konkurranseutsettingen av deler av busstilbudet. Forslaget fikk seks stemmer (Rødt, SV og to utbrytere fra Ap), og ble dermed nedstemt.

Det betyr at noen bussruter skal settes ut på anbud, men vedtaket inneholder ingen konkrete formuleringer om hvor mange ruter det vil bli snakk om, og heller ikke noe konkret om når dette skal skje.

– For oss blir det viktig å bruke de mulighetene vi har i trepartsamarbeidet slik at antall ruter som konkurranseutsettes blir færrest mulig, og samtidig arbeide for å dra dette ut i tid, slik at vi i mellomtiden kan utvikle det offentlige tilbudet til å bli best mulig, sier Berg.

- Har gitt resultater

Han hadde ønsket seg et heleide fylkeskommunalt busselskap, slik at både eierskap og driftsansvar lå på de samme hendene. Han mener dette hadde gitt det beste kollektivtilbudet i Trondheimsregionen.

I forhold til utgangspunktet fra fylket, der det blant annet ikke var lagt opp til noe trepartsamarbeid, mener han dagens vedtak er noe det går an å bygge videre på.

Bussene i Trondheim sto stille fra klokka 9.30 til klokka 13.30 i dag. Tidligere i uka syklet åtte bussjåfører fra Trondheim til Oslo med bønn om hjelp fra regjeringen og Arbeiderpartiet sentralt.

– Jeg vil tro at aksjonene våre og arbeidet i foreningen og i hele fagbevegelsen har hatt betydning for at vi får et resultatet som vi er betinget fornøyd med.

– Selv om vi skulle ønsket oss at arbeidet hadde betydd enda mer, sier Ole Roger Berg.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy