- De leker jo butikk

Rune Aasen, leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, er forbannet. Frp-byråd Jøran Kallmyr vil splitte opp sporveisselskapene ytterligere.

2011062413414420131216162906

ola.tommeras@fagforbundet.no

Det ble et konglomerat av selskaper ut av Oslo sporveier, da den nye modellen ble innført for fem år siden. Nå ønsker byråd for samferdsel i Oslo, Jøran Kallmyr (Frp), å dele opp driften ytterligere. Torsdag fikk styret i driftsselskapet KTP AS ordre om å utrede utskilling av selve infrastrukturen i et eget eierselskap. Oppdelingen skal være gjennomført før året er omme.

– Idiotmodell

– Idioti, mener Rune Aasen. Fagforeningen har jobbet med å få reversert oppdelingen fra 2006. Nå går det videre motsatt vei.

– Erfaringen med denne modellen er at det blir dyrt, dårlig og går på akkord med sikkerheten, kommenterer Aasen til Fagbladet.

I løpet av tiden med mange selskaper og bestiller- og utførermodell, har hovedstaden pådratt seg et stadig større etterslep på vedlikehold. Store deler av trikk og t-banenettet beskrives som pill råttent. På mer enn 20 strekninger kjører trikkene i redusert fart, ned mot 15 kilometer i timen, på grunn av dårlige skinner.

Aasen mener det skyldes bestiller- og utførermodellen.

For lenge på BI

Han gir følgende eksempel: – Ett eksempel: Vedlikeholdsselskapet Infrapartner overtok det som kalles pakkemaskin, en maskin som pakker pukk ned mellom skinnene. Før kjørte vi den etter behov. Nå må driftsselskapet bestille den fra Infrapartner. Infrapartner har priset tjenesten til 40.000 kroner per natt. Det er billig i forhold til private selskaper, som tar 72.000 kroner, men det er for dyrt for driftsselskapet. De to siste åra har derfor maskinen stort sett stått stille. Konsekvensen er ustabile skinner som igjen forstyrrer følerne i signalanlegg og sporskiftere. Passasjerene blir stående på perrongen med beskjed om signalfeil.

De som mener at dette er effektivt, de har vært for lenge på BI, kommenterer Aasen.

Sterkt sikkerhetsregime

Aasen undres også på hvordan sikkerhet og datateknologi er tenkt løst, dersom selve infrastrukturen også skilles ut som eget selskap.

– Da må jo alle selskapene opparbeide hver sin kompetanse på sikkerhet, på alle områder. I tillegg er signalanlegg og datateknologien sterkt knyttet sammen i et innvikla og komplisert system. Hvordan skal man klare å skille dette? Det er etter min mening å leke butikk. I tillegg spiller de hasard med sikkerheten, sier Aasen.

Venter på utredning

Styreleder i KTP, Terje Thon, vil sette i gang utredning, slik byråden ga ordre om til styremøtet torsdag kveld.

– Jeg vil først se utredningen. Før det vil jeg ikke kommentere ideen, sier han.

Oslo Bystyre vedtok i fjor at driften av t-bane og trikk ikke skulle settes ut på anbud.

Oslo sporveier ble i 2006 vedtatt delt opp i eierselskapet Ruter AS, driftsselskapet KTP (Kollektivtransportproduksjon) AS og et eget eierselskap for selve vognene, som heter Oslo vognselskap AS.

Under KTP ligger tre aksjeselskaper. Disse er AS T-banedrift, Trikken AS og Unibuss AS. I tillegg ligger verksted for t-bane og trikk under KTP.

Vedlikehold av banenettet er skilt ut i selskapet Infrapartner.

KTP er i dag eier av infrastrukturen (banenett og anlegg). Byråden vil nå at eierskapet skal skilles ut i et eget infrastrukturselskap AS.

Samtlige selskaper drives etter bestiller- utførermodell.

Trikk- og t-banenett har fått et stadig større etterslep på vedlikehold etter at den nye strukturen ble innført.

Det skal i dag være om lag 200 flere administrativt ansatte i de mange aksjeselskapene enn hva det var i Oslo sporveier.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy