– Det er nå eller aldri for industrilønn i bussbransjen

– Hvis vi ikke får på plass en industrilønn i bussbransjen i dette oppgjøret, så får vi det aldri! Det mener bussjåførene i Trondheim som er mer streikeklare enn noen gang.

2012051812391920131216191412

per.flakstad@fagforbundet.no

I ettermiddag begynner meklingen i bussoppgjøret etter forhandlingsbruddet 4. mai. Fristen for på komme fram til et anbefalt resultat er søndag klokka 16.

Hvis partene ikke blir enige, blir det busstreik fra mandag morgen.

– Denne gangen skal vi ikke feige ut, men ta konflikten hvis arbeidsgiverne ikke vil oppfylle det vi var enige om i 2007, nemlig at bussjåførene skulle opp på en gjennomsnitts industrilønn, sier sjåførene rundt kantinebordet hos Team Trafikk i Trondheim.

– Vi burde egentlig tatt denne konflikten i 2010, i stedet for å takke ja til et oppgjør som ikke oppfylte intensjonen om en industrilønn. Vi må ikke gjøre samme tabben igjen, sier Ole Roger Berg, hovedtillitsvalgt for Fagforbundet og leder i forbundets arbeidsgruppe for samferdsel og transport.

Avtaler skal overholdes

Ved anlegget til Nettbuss i Stjørdal er Arne Meådal hjertens enig. Han sitter i Jernbaneforbundets landsråd for bil, og skal være bisitter under meklingen i Oslo denne helga.

– Når vi er enig om noe, bør alle parter bestrebe seg på å overholde det. Slik opplever vi ikke arbeidsgiverne i bussbransjen. På oss virker det som om de er interessert i å rasere mesteparten av bussbransjeavtalen fra 2007. Det kommer vi ikke til å godta! Da blir det streik, sier Meådal.

Stor kampvilje

– Kampviljen er stor, sier Bjørn Lunde som er tillitsvalgt fra Transportarbeiderforbundet ved det nesten nybygde anlegget på Sandmoen der Tide og Trønderbussene holder til.

Også i Transportarbeiderforbundet har medlemmene sett seg grundig lei på at arbeidsgiverne ser ut til å gå vekk fra intensjonene om en gjennomsnittsindustrilønn i bussbransjen.

– Jeg har inntrykk av at de som sitter som vikarer i kassa på Rema snart tjener bedre enn oss. Hvis busselskapene skal ha noen som helst forhåpninger om å rekruttere noenlunde oppegående folk til å kjøre bussene, så må de gjøre noe med lønn og ikke minst helgetilleggene, sier en av sjåførene på på Sandmoen.

– Nå må arbeidsgiverne kjenne sin besøkelsestid. Hvis de skal bli oppfattet som noenlunde seriøse og klare å rekruttere folk inn i yrket, så har de sjansen til å vise det ved dette oppgjøret, sier Jon Skogstad som er organisasjonssekretær i Midtnorsk Transportarbeiderforening.

Streiker gjerne

Ved kantinebordet på Team Trafikks anlegg sitter også Per Kristian Valstad fra YTF, det fjerde forbundet som er med i bussbransjeavtalen.

– Jeg var med på streik i Oslo i 1998, og jeg streiker gjerne igjen hvis arbeidsgiverne løper fra løftene sine, sier han.

Lønn og helg

De ansattes organisasjoner har i hatt tre hovedkrav i dette oppgjøret. De vil opp på en gjennomsnittsindustrilønn, de vil ha en reguleringsbestemmelse som gjør at de igjen ikke blir liggende langt under etter mellomoppgjør og lokale forhandlinger i privat sektor, og de vil øke tidsrommet for helgetillegg.

– I dag får vi tillegg for bare en liten del av helgen, og slik bør det ikke være. Vi ønsker at den starter fredag kveld og varer til mandag klokka 06, sier Ole Roger Berg.

De ansattes organisasjoner mener at bussjåførene ligger ca 34.000 kroner lavere enn en gjennomsnittsindustrilønn. NHO Transport og arbeidsgiverne godtar imidlertid ikke dette regnestykket.

– Hvis vi regner inn alle tillegg, blir differansen atskillig mindre, sa Jon Stordrange fra NHO Transport og Bernt Dahle fra Drangedal Bilruter som er forhandlingsledere på arbeidsgiversiden da forhandlingene startet 2. mai.

Useriøst

– For meg blir det useriøst når arbeidsgiversiden gjør en avtale som de etterpå ikke er villig til å overholde, sier Per Arild Lyng som er leder for Bilpersonalets Forening Møre/Trøndelag i Jernbaneforbundet.

– Det må ikke bli slik i arbeidslivet at det skal tas omkamp på inngåtte avtaler hvert annet år. Da kommer vi ingen vei, sier han.

Viktige moduler

En viktig del av bussbransjeavtalens lønnssystem er de såkalte kompetansemodulene der sjåførene kan øke lønnen sin gjennom å øke kunnskapen sin gjennom å delta på kurs og videreopplæring.

Dette har fungert godt i Trøndelag, der både arbeidsgiverne og sjåførene har tatt sin del av ansvaret. Alle sjåførene og tillitsvalgte vi har snakket med, forteller at modulsystemet har virket etter intensjonen, og at det merkes på lommeboka for de sjåførene som har gjennomført modulene.

Problemet, ifølge de tillitsvalgte vi har snakket med i de tre LO-forbundene, er at mange arbeidsgivere ikke har vært like entusiastiske til å følge opp denne delen av avtalen. Spesielt blant de NHO-organiserte bedriftene har viljen til å få sine sjåfører gjennom modulsystemet vært forholdsvis liten. Gjennomsnittet i disse bedriftene er 1,2 moduler. Til sammenlikning ligger gjennomsnittet hos de Spekter-organiserte arbeidsgiverne på 3,8 moduler.

For å «streffe» dem som ikke har fulgt opp modul-intensjonen har derfor organisasjoenne foreslått å nulle ut tre moduler og overføre den lønnsmessige gevinsten til sjåførenes grunnlønn. Samtidig ønsker de å utvikle nye moduler som skal gi lønnsmessig uttelling.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy