– Ikke dette vi kom til Norge for

1. november overtok Ragn-Sells renovasjonen i Asker. Siden har det vært kaos for innbyggere og et mareritt for polske renovatører. Enkelte mener seg regelrett lurt.

2010121408202620131216145412

ola.tommeras@fagforbundet.no

Mindre stab

Tilbake i Polen

Ønsker bedre jobb

Ragn-Sells var laveste tilbyder da Asker kommune skulle fornye anbudskontrakten. De tilbød å gjøre jobben for 56,5 millioner kroner over fem år. Om lag ti millioner kroner billigere enn Veolia, som hadde oppdraget årene før.

Der Veolia gjorde jobben med 11 biler og 19 fast ansatte, stilte Ragn-Sells med 8 biler og 14 polske renovatører, innleid på tre måneders kontrakter gjennom Adecco. De første ukene hopet søpla seg opp i kommunen.

– Det var ikke mulig å løpe så fort som det Ragn-Sells la opp til, sier polakker Fagbladet har snakket med.

I løpet av fem uker har fire av de opprinnelig 14 sagt opp; noen frivillig, andre hevder de ble truet til å skrive under egen oppsigelse etter at de klaget på lønn og arbeidsforhold.

De fire ble kjapt erstattet av ny arbeidskraft fra Latvia.

– Tempoet var umenneskelig. Vi løp med søppelsekker fra klokka 06 til 18. Enkelte dager rakk vi ikke å ta pause, forteller sjåfør Michal Traczyk. Han er tilbake i Polen etter at han klaget til arbeidsgiver på lønn og arbeidsforhold.

Fagbladet har bilder av arbeidernes stemplingskort, som bekrefter de lange arbeidsdagene.

Arbeidskontraktene pålegger den ansatte absolutt taushetsplikt om alt som vedrører arbeidsforholdet. Taushetsplikten varer på ubestemt tid etter at arbeidsforholdet har opphørt. Men etter seks uker i Asker, er flere for provosert til å holde tett om lønn og arbeidsbetingelser.

– Jeg føler meg lurt i Norge, sier Traczyk. Han er i dag i ny jobb i Polen, men venter fortsatt på sluttoppgjør for den siste uka i Norge.

I et av Askers villastrøk lemper en av de polske arbeiderne søppelsekker. Han har sin nest siste arbeidsdag. Søndag drar han tilbake til Polen i håp om å finne seg ny jobb.

– Det var ikke dette jeg kom til Norge for, fastslår han. Inntil han har fått sluttoppgjøret fra Norge, vil han være anonym.

Han er utdannet lastebilsjåfør, og ble rekruttert som sjåfør i Polen. I hans polske arbeidskontrakt står det sjåfør. I den norske som er signert, står det renovatør. Han fikk ikke noen jobb som sjåfør. Det gjør ham forbannet.

– Flere av oss gikk fra sjåførjobber i Polen for å begynne i tilsvarende jobber i Norge, forklarer han.

Stemplingskortet viser arbeidsdager som starter før klokka seks. De avsluttes mellom klokka 17 og 18.

– Ingen kan klare å løpe så fort at de rekker disse rutene på normal arbeidstid, sier mannen.

– Jeg skulle helst hatt en bedre jobb i Norge, men inntil videre får det heller bli jobbjakt i Polen.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy