JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Ikke la dem ødelegge kollektivtrafikken

Åtte bussjåfører fra Trondheim tok syklene fatt over fjellet til Oslo. Da de kom fram var budskapet klart til både regjering og Arbeiderpartiet sentralt: – Ikke la lokalpolitikerne i Sør-Trøndelag ødelegge kollektivtilbudet ved å sette bussrutene i Trondheim ut på anbud.

2008100113594620131216065852

– I tidligere tider måtte lokale bønder dra til Kongen i København for å få hjelp mot urimelige futer. Nå har vi syklet fra Trondheim til Oslo med en bønn til de rødgrønne regjeringen og Arbeiderpartiet sentralt for å få hjelp mot urimelige lokalpolitikere, sa en sliten, men fornøyd John P. Denstad da syklistene ble tatt imot på Youngstorget i Oslo onsdag.

Ønsker Offentlig eie og drift

Bakgrunnen for sykkelturen er at fylkeskommunen i Sør-Trøndelag, med Arbeiderpartiordfører Tore O. Sandvik i spissen, ønsker å konkurranseutsette mange av bussrutene i Trondheim. Etter en streik i sommer ble forslaget lagt foreløpig på is, for så å dukke opp igjen i september.

Fylkestinget vedtok i sommer å vurdere oppkjøp av busselskapet Team Trafikk, men brøt forhandlingene fordi den mente prisen var for høy. Nå foreligger det en innstilling til fylkestinget der det foreslås at Sør-Trøndelag kjøper 80 prosent av busselskapet, men at halvparten av bussrutene i Trondheim fortsatt skal konkurranseutsettes.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik sier at fylket må kunne dokumentere effektivt drift, og derfor må en viss del av rutene legges ut på anbud. Team Trafikk skal ikke ha bukten og begge endene, mener han.

De ansatte i team Trafikk mener at offentlig eie og drift vil være den beste kollektivløsningen i Trondheim, og at ingen ruter derfor må settes ut på anbud.

– Trist å slåss med Ap

– Det er trist å måtte bruke krefter på å slåss mot det partiet som vi føler at vi har hjulpet fra til makt. Vi håper derfor at regjeringen og Arbeiderpartiet sentralt kan bidra til å holde orden i egne rekker, og sørge for at ikke deres egne lokalrepresentanter i Sør-Trøndelag ikke bryter de valgløftene vi fikk i 2005, sa Denstad.

– Vi husker alle hvem partisekretær Martin Kolberg takket for valgseieren den gangen, da han sa «Fagbevegelsen, fagbevegelsen, fagbevegelsen!». Vi håper at partiet heller ikke har glemt dette, og at det reageres sentralt når lokale representanter tar i bruk virkemidler som provoserer fagbevegelsen, sa Denstad.

Han overrakte et brev fra Buss og sporveisbetjeningens Forening til fagligpolitisk sekretær i Arbeiderpartiet, Finn Jota, som måtte innrømme at en slik aksjon gjorde inntrykk.

– Foreningen har gjort en strålende jobb med å markedsføre sine synspunkter, sa han til Fagbladet.

Når det gjaldt selve saken, var han mer ordknapp: – Dette er en sak som skal behandles i fylkestinget i morgen. Jeg har merket meg synspunktene, og skal ta bringe brevet videre i partisystemet. Ut over det ønsker jeg ikke å kommentere saken, sa han.

– Ingen lokal sak

For lederen i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen, er ikke bussanbud i Sør-Trøndelag noen lokal sak: – Dere har gjort en innsats på vegne av hele fagbevegelsen, sa han under markeringen på Youngstorget.

– All erfaring tilsier at anbud og konkurranse i kollektivtrafikken fører til dårligere tilbud til passasjerene og dårligere lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte. Hvis denne regjeringen skal lykkes med målet om et bedre kollektivtilbud, må både eierskap og drift føres tilbake til det offentlige. For å oppnå gode løsninger må det satses på kollektivselskapenes ansatte som har erfaringen og kunnskapen som trengs for å gi et godt tilbud.

– Derfor står både Fagforbundet og LO helhjertet bak sjåførene i Team Trafikk, sa Guldbrandsen.

God moral

Ove Jomar Sunde, Einar Hove, Frohisher Kasirye, Kenneth Iversen Toril Flønes, Jonny Rødsjø og Frøydis Myhren sykles sammen med Denstad. De forteller om gode forhold, men litt snø på Hjerkinn. Fra Otta og ned til Lillehammer fikk de selskap av Svein Tore Fauskerud fra Fagforbundet Lillehammer og Roger Pedersen fra EL og IT-forbundet, og på torget i Lillehammer sentrum var det satt opp en suppestasjon midt på natta.

– Selvsagt var det slitsomt, men vi hadde god moral i laget, og humøret var på topp hele veien, forteller Einar Hove, som kjenner strekningen godt, siden han har syklet Den Store Styrkeprøven fra Trondheim til Oslo 15 ganger tidligere.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy