JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Pasientene blir ærendsbud

Leger mener at trygdesystemet har blitt mer byråkratisk etter Nav-reformen.

2007113013510020131216031100

Lege Gunnar Ramstad ved Fana legekontor sier til Bergens Tidende at både fastleger og spesialister opplever stor frustrasjon over hvor vanskelig det er blitt å nå fram til Nav etter at reformen ble innført.

- Nav skaffer oss mye ekstraarbeid fordi det er tungvint og nesten umulig å få kontakt. Småting som tidligere var en bagatell å få løst, kan koste oss flere arbeidstimer, sier Ramstad, som også er leder i Hordaland legeforening.

Må ringe 815-nummer

Leger, psykologer, logopeder og andre behandlere må nemlig ringe det samme servicenummeret som brukerne for å få kontakt med saksbehandlere i Nav.

- Saksbehandlingen synes å ha blitt mer firkantet og byråkratisk. Pasientene blir nærmest et bud mellom fastlegen og Nav. På kort varsel blir det pasientens oppgave å skaffe til veie nødvendige attester og sakspapirer fra fastlegen for forevisning i Nav, sier Ramstad til avisen.

Les hele saken i Bergens Tidende.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSKA

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy