- Pasientene blir ærendsbud

Leger mener at trygdesystemet har blitt mer byråkratisk etter Nav-reformen.

2007113013510020131216031100

Lege Gunnar Ramstad ved Fana legekontor sier til Bergens Tidende at både fastleger og spesialister opplever stor frustrasjon over hvor vanskelig det er blitt å nå fram til Nav etter at reformen ble innført.

- Nav skaffer oss mye ekstraarbeid fordi det er tungvint og nesten umulig å få kontakt. Småting som tidligere var en bagatell å få løst, kan koste oss flere arbeidstimer, sier Ramstad, som også er leder i Hordaland legeforening.

Må ringe 815-nummer

Leger, psykologer, logopeder og andre behandlere må nemlig ringe det samme servicenummeret som brukerne for å få kontakt med saksbehandlere i Nav.

- Saksbehandlingen synes å ha blitt mer firkantet og byråkratisk. Pasientene blir nærmest et bud mellom fastlegen og Nav. På kort varsel blir det pasientens oppgave å skaffe til veie nødvendige attester og sakspapirer fra fastlegen for forevisning i Nav, sier Ramstad til avisen.

Les hele saken i Bergens Tidende.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSKA

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy