- Ruter vekker mistanke om korrupsjon

Rune Aasen i Oslo sporveiers arbeiderforening mener anbudsutformingen for Oslo Vest gir grunn til mistanke om korrupsjon i bestillerselskapet Ruter.

2011102113271920131216172408

ola.tommeras@fagforbundet.no

Torsdag avslørte Fagbladet at Ruters kravspesifikasjoner for bussene som skal trafikkere Oslo Vest, er som tatt ut av MANs salgsbrosjyre. Ruter forlanger at det brukes busser som er nøyaktig 18,75 meter lange, med muligheter for å redusere ti millimeter. Denne lengden produseres kun av tyske MAN.

Utelukker andre

Ruter utelukker dermed bruk av samtlige busser som i dag produseres av MANs konkurrenter, da disse er rundt 18 meter og noen centimeter for korte. Dette til tross for at 18-meters bussene med stor margin tilfredsstiller Ruters eget kapasitetskrav på 40 seter og 70 ståplasser.

Volvo har gått til det skritt å tegne en helt ny buss lik MANs 18,75 meter, for å være med i konkurransen. Solaris vurderer å gjøre det samme, mens Scania har kommet fram til at anbudet er for lite til å legge om produksjonen på fabrikken.

- Stopp anbudet!

Fem busselskaper konkurrer nå om å få kjøre de lukrative rutene for Oslo Vest. Anbudet er anslått til en total verdi på 1,8 milliarder kroner. Oslo kommunes eget busselskap Unibuss, er utestengt fra anbudskonkurransen etter at tidligere sjefer i selskapet er siktet for å ha mottatt bestikkelser fra bussprodusenten MAN.

At Ruter utestenger Unibuss på grunn av deres antatte korrupsjonsforhold til MAN, mens de selv lager anbudskrav som framstår som skreddersydd for MAN, vekker reaksjoner.

- Stopp anbudet og gjennomgå egne rekker, oppfordrer Rune Aasen.

- Vi kan ikke se bort i fra at dette kan være basert på korrupsjon. I så fall må anbudet stoppes, og Ruters egne rekker ryddes, sier Aasen.

- Må rettes opp

I anbudet er kravene til hva slags busser en operatør i Oslo Vest skal bruke, beskrevet med følgende: ” Bussens lengde skal ikke være mindre enn 18,74 meter”. Kapasitetskravet er minimum 40 seter. MANs konkurrenter produserer busser mellom 17,94 og litt over 18 meter. Samtlige har mer enn 51 seter. Noen har samme kapasitet som MANs 18,75-meter med sine 55 seter. De er altså alle langt innenfor kravene til kapasitet, men karroseriet er for kort til å godkjennes av Ruter.

- Jeg skulle ønske kravet om 18,74 meter var en glipp, men jeg har vanskelig for å tro det. Er det en glipp, så må det uansett rettes opp, sier Aasen.

Basert på faglige kriterier

Fagbladet har bedt om en uttalelse fra Ruters administrerende direktør, Bernt Reitan Jenssen, men har foreløpig ikke fått det. Via informasjonssjef Gry Iseberg svarte kvalitetsdirektør Marit Elin Leite i går følgende:

”Det er en faglig vurdering som selvsagt ligger til grunn for kravene all den tid Ruter er opptatt av funksjonalitet og kapasitet.”

Legger ikke om

Bussene som produserer ved Volvo, Solaris, Scania og Mercedes-Benz er alle mellom 17,94 og 18,04 meter. Deres fabrikker er tilrettelagt for å produsere denne lengden, da 18 meter er lengden som er etterspurt i de aller fleste europeiske byer.

Scania er blant dem som ikke finner anbudet fristende nok til å legge om produksjonen.

- Å legge om produksjonen er en fabrikkbeslutning som gjøres i Scania sentralt. Vi kan bare ta til etterretning at vi mangler noen centimeter på å komme i betraktning, sier Sten Stokke i Scania Norge til Fagbladet.

Tilpasset 18,75 meter

Ruter har gradvis justert spesifikasjonskravene slik at de til slutt bare var MAN som produserer en tilfredsstillende leddbuss. Slik har kravspesifikasjonene blitt gradvis endret de siste anbudene:

– Anbud 2003, Oslo Syd: Krav om leddet buss med tre aksler på 18 meter.

– Anbud 2004, Olso Vest: Krav om leddet buss med tre aksler på 18 meter.

– Anbud 2007, Oslo sentrum: Krav om leddet buss på inntil 18,75 meter.

– Anbud 2011, Oslo Vest: Krav om leddet buss på minimum 18,74 meter.

Ruter har lagt de lukrative bussrutene for Oslo Vest ut på anbud. Anbudsfristen er 1. november. Oppdragets verdi er anslått til 1,8 milliarder kroner.

Ruter har lagt inn spesifikasjonskrav om at bussene som skal traffikere Oslo Vest må være mellom 18,74 og 18,75 meter. Det er det bare den tyske produsenten MAN som produserer.

De øvrige spesifikasjonene i Ruters anbud er til forveksling lik MANs beskrivelse av deres 18,75 meter buss av merke Lion´s City GL.

Fem selskaper konkurrerer om å få kjøre rutene. Unibuss er utestengt på grunn av mistanke om korrupt forhold til MAN.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy