– Samarbeid i stedet for konkurranse

– De som ønsker et fritt marked også for offentlige tjenester tror på konkurranse for å få folk til å gjøre en god jobb. Vi tror på samarbeid, sa fagforbundets nestleder, Mette Nord, på årets velferdskonferanse.

2010091416515420131216140524

per.flakstad@fagforbundet.no

Mette Nord var innleder på seminaret «Offentlig styring og kvalitet: Ta tjenestene tilbake».

– I offentlige undersøkelser svarer sju av ti nordmenn at de ønsker seg offentlige tjenester i offentlig regi. Etter min mening har den sittende rødgrønne regjeringen alt å vinne på å forplikte seg i forhold til dette fram mot kommunevalget neste år, sa hun.

– Vårt svar på konkurranse er samarbeid. På spørsmålet om privat profitt, svarer vi offentlig drift i egenregi, slik at skattebetalernes penger pløyes tilbake til dem selv i form av bedre tjenester. Og når det gjelder sosial dumping, krever vi en anstendig arbeidsgiverpolitikk, sa Mette Nord.

Kvalitetskommuner

Hun brukte mye av sin innledning til å redegjøre for kvalitetskommuneprogrammet som ble avsluttet for snart et år siden:

– Dette er ett av våre alternativer til markedsliberalistenes konkurranser og lønnsomhetsbaserte regnskapssystemer. Vi baserer oss på et humant menneskesyn de3r de ansatte får tillit og blir inkludert i måten tjenestene utvikles på. Så langt har dette gitt gode resultater, der både brukerne og de ansatte er godt fornøyd, sa hun.

Bjørn Pettersen og Kristen Dalby fra Kvalitetskommuneprogrammet kunne bekrefte dette, med blant annet tall som viste at sykefraværsutviklingen var bedre i kommuner som hadde vært med i programmet i forhold til kommuner som ikke hadde vært med.

De kunne også avsløre at det ikke er samsvar mellom hvor fornøyd brukerne av kommunale tjeneste er i forhold til hva innbyggerne i en kommune mener om kvaliteten i det offentlige tilbudet.

– Gjennomgående er brukerne godt fornøyd med tjenestene de har mottatt, mens innbyggerne er langt mindre fornøyd. Etter vår mening viser dette at kommunene må bli flinkere til å komme på offensiven og vise seg fram som dyktig til å løse velferdsoppgavene. Vi nordmenn er rike, og hvis vi ikke har tillit til at de offentlige tjenestene er gode, kan mange velge private løsninger, sa Pettersen og Dalby.

Lærerikt for politikere

Et gjennomgående trekk i mange kvalitetskommuner er at lokalpolitikere er blitt mer kjent med velferdstjenestene i sin egen kommune, siden de deltar i et forpliktende trepartssamarbeid sammen med ansatte i virksomheten og fra administrasjonen.

– Svært mange politikere har meldt tilbake at det har vært lærerikt og veldig nyttig å ha sett velferdstjenestene fra innsiden når de etterpå skal være med å vedta hvordan de skal drives, sa Pettersen og Dalby.

Nei til profitt

– Vi i fagbevegelsen må være motmakten til konkurransesamfunnet, sa Helene Bank som er spesialrådgiver i For Velferdsstaten.

Etter hennes mening bør privatskolelovens forbud mot å ta ut profitt overføres til alle velferdstjenester sammen med et generelt forbud mot oppsplitting og tilbakeleie av arbeidskraft mellom selskaper som driver velferdstjenester med tilskudd eller betaling fra det offentlige. Hun var også klar på at offentlige tilskudd til private barnehager må betales tilbake igjen hvis barnehagen blir solgt.

Tjenester i egenregi

– Konkurranse fører til at kommunens ansatte bruker mye tid på byråkrati og juss, i stedet for å utvikle velferdstjenestene. Derfor er det best å drive i egenregi, og ansvarliggjøre politikere, og ansatte - både administrativt og operativt. Det vil gi bedre tjenester og gjøre både brukerne og de ansatte mer fornøyd, sa Mette Nord.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy