Ansatte med sterk kritikk mot Attendo Hjemmetjeneste

Elisabeth Skjellegård, Laura Bakke Lillegård og Cathrine Hoaas står skulder ved skulder i kampen mot det de oppfatter som uholdbare arbeidsforhold ved Attendo Hjemmetjenester.

Elisabeth Skjellegård, Laura Bakke Lillegård og Cathrine Hoaas står skulder ved skulder i kampen mot det de oppfatter som uholdbare arbeidsforhold ved Attendo Hjemmetjenester.

Stig H. Christensen

Doble vakter, arbeidsdager på 10 timer eller mer uten pauser, og ulovlig overtid. Slik opplever hjemmehjelper Laura Bakke Lillegård (23) arbeidsdagene i Attendo Hjemmetjeneste.

2015041612000020150424123414

stig@lomedia.no

Ikke bare Lillegård, men flere av de ansatte er sterkt kritiske til forholdene ved Attendos hjemmetjeneste i Oslo. Elisabeth Skjellegård, Pille Viirsalu og Cathrine Hoaas er blant dem som nå tar bladet fra munnen. De kan berette om:

* Arbeidsdager på opptil 14 timer.

* Sjelden tid til pauser.

* Ekstremt arbeidspress.

* Ufaglærte som blir satt til å gjøre sykepleieroppgaver.

Uforutsigbart

– Jeg kan ikke gjøre en avtale kl 17, for jeg vet aldri hvor lenge arbeidsdagen vil vare, sier Laura Bakke Lillegård.

Hun viser til helgevakter på inntil 14 timer, samt arbeid hver dag i påfølgende uke. Når hun har spurt om kompensasjon i form av en fridag, har hun fått til svar at det ikke går på grunn av lav bemanning, forteller hun.

Lønnsslipper LO-Aktuelt har fått tilgang til, viser at hun enkelte måneder har hatt mer enn 50 timer overtid.

Ifølge Arbeidsmiljøloven skal ikke overtidsarbeid overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. I Attendo hjemmetjeneste har det vært mange brudd på disse bestemmelsene.

Utidig press

I Attendo hjemmetjeneste i Oslo, med kontor i kjelleren på Rødtvet sykehjem som også drives av det private omsorgsselskapet, er det fem organiserte av tolv. Lillegård sitter med et bestemt inntrykk av at sjefen ikke liker at ansatte fagorganiserer seg, men ønsker seg lojale medarbeidere med høyt tempo, som ikke stiller for mange spørsmål. Da Lillegård lå på sykehus 21. desember og sendte melding til sjefen, fikk hun til svar: «Dette blir tøft for oss alle. Håper du blir frisk og kan hjelpe til i jula».

– Jeg følte det som et utidig press, sier Lillegård, som på det tidspunktet lå hjelpeløs i sykesenga.

I likhet med det private Unicare, har også Attendo hjemmetjenester oppgaver over hele Oslo, fra Sørkedalen via Grorud til Nordstrand. Dermed kreves det betydelig oppsatt reisetid mellom oppdragene.

– Vi har opplevd et voldsomt stress i jobben, noe som har ført til at vi ikke har tid til å gå på toalettet engang, forteller Lillegård. Før hadde hun en sjef som gjorde at hun kanskje kunne få ti minutter til å spise lunsj. Det ble det slutt på.

Går ikke lenger

Lillegård forteller at en vedtatt tid på 15 minutter hos en bruker, gjerne blir til 5 minutter. Hun tar nå utdanning i helsefag som fire ukesamlinger gjennom halvannet år, og opplever en skrikende kontrast mellom det hun lærer der og den virkeligheten hun blir presset inn i på jobben.

– Vi er fem som har organisert oss og tar opp ting vi mener bør rettes på. Det har ikke falt i god jord. I stedet for en konstruktiv dialog om problemene, har hun fått høre at hun er «manisk depressiv» eller at «dette er ikke rett yrke for deg».

Ifølge Lillegård forventer sjefen at de ansatte gjør unna en to timers rengjøringsjobb på halvannen time, og at brukeren signerer for to timer. Hun påpeker at kommunen betaler Attendo for to timer, selv om jobben gjøres unna på kortere tid.

– Attendo opererer med slagordene kunnskap, engasjement og omtanke, men det er jo humbug. Vi stjeler tid fra brukerne. Penger for arbeid vi ikke har utført går til profitt for selskapet, sier Laura.

– Jeg kan ikke akseptere en slik praksis. Da er jeg ingen helsefagarbeider, mener 23-åringen.

Utfører sykepleieoppgaver

Et annet sårbart tema er kompetanse.

– Flere av oss har liten eller ingen faglig bakgrunn eller kompetanse, men utfører likevel sykepleieoppgaver.

– Jeg har vært nødt til å utføre blæreskylling uten å ha fått opplæring, stelle sår og gi medisiner uten å ha medisinsk kompetanse.

Ikke spurt

Pille Viirsalu er en av de ansatte i hjemmetjenesten. På Attendos hjemmesider står hun oppført med bilde og følgende tekst: «Jeg hadde lyst til å jobbe med mennesker, og valgte Attendo Hjemmetjeneste. Jeg trives kjempegodt». Det er bare en hake ved det hele: Hun har aldri sagt dette, og heller aldri blitt spurt om stå fram på hjemmesidene med denne teksten.

– Hvis jeg skal bli sitert på denne måten, vil jeg jo gjerne kunne stå for det som blir skrevet, sier Viirsalu.

– Trives du kjempegodt?

– Nei.

Brukt Lauras identitet

Attendo hjemmetjenester bruker et program som heter Gerica, og mens Lillegård har vært sykemeldt, er det andre som har operert under hennes identitet.

– Noen har brukt min konto og signert med mitt navn mens jeg har vært borte. Dette er jo helt uholdbart. Jeg føler meg svært lite bekvem med denne praksisen, og føler et ansvar for handlinger som er gjort under mitt navn.

– Jeg blir deprimert av å jobbe på denne måten. Jeg tåler det ikke, hverken fysisk eller psykisk, sier Laura Bakke Lillegård.

Hun tenker på brukerne som blir behandlet på denne måten.

– Vi skal alle bli gamle, og hvem vil bli behandlet sånn? spør hun.

Ugrei situasjon

Hovedtillitsvalgt Khuram Shazad i Attendo, Oslo, mener situasjonen ved hjemmetjenesten til Attendo er svært ugrei.

– Jeg tar denne situasjonen veldig alvorlig, sier han til frifagbevegelse.no.

Shazad en innstilt på å bidra til å rydde opp i de kritikkverdige forholdene som er kommet fram.

– Ikke riktig

Daglig leder Rune Iversen i Attendo Hjemmetjeneste i Oslo mener beskrivelsen av hvor lange arbeidsdager de ansatte jobber ikke stemmer.

– Dette er helt feil, sier han til frifagbevegelse.no.

Til kritikken om at han skal være mot at ansatte organsierer seg, sier han selv at han er veldig positiv til det, at rundt halvparten nå er organisert og at de nå også har valgt en lokal tillitsvalgt.

Laura Bakke Lillegård sier at hun følte et utidig press for å komme raskt tilbake, da hun lå på sykehus før jul. Iversen mener Lillegård feiloppfattet hans melding, og at den var godt ment.

– Vi har prøvd å hjelpe henne til å komme tilbake, sier han.

– Flere ansatte gir uttrykk for at de opplever et utidig press og at de ikke rekker å spise lunsj?

Iversen er ikke enig i denne beskrivelsen heller. Han mener frifagbevegelse.no burde snakke med flere av de ansatte, men erkjenner at det har vært uro på arbeidsplassen i det siste.

– Laura Bakke Lillegård forteller at en vedtatt tid på 15 minutter hos bruker kan bli til 5 minutter. Kommentar?

– Vi holder vedtakstiden, men det vil jo være både pluss og minus på minutter.

– 23-åringen har fått høre at hun er «manisk depressiv» og at «dette er ikke rette yrke for deg». Kjenner du deg igjen i disse uttalelsene?

– Dette er nok en veldig dreining av det som skjedde. Vi prøver å legge til rette for alle arbeidstakere, slik at de skal komme tilbake. Men det er ikke alltid dette er godt nok, det forstår jeg.

– Hva sier du til påstandene om at en to timers jobb kan gjøres unna på halvannen time, og at brukerne signerer på to timer?

– Bruker skal signere på den tiden den ansatte er der.

– Er det blitt gjort i praksis?

– Det håper jeg virkelig. Det er regelen hos oss, sier Rune Iversen og påpeker at arkiv av signeringslister viser at dette er riktig.

Flere hjemmehjelpere står inne for påstanden om at ansatte uten kompetanse har vært nødt til å gjennomføre sykepleieroppgaver som å stelle sår, blæreskylling og dele ut medisiner. Kommentar?

– Vi bruker multidose som kommer ferdig kontrollert og godkjent fra apoteket, som bruker normalt skal administrere selv. Det skal gi full sikkerhet og trygghet. Der trenger man ikke sykepleier.

– Hva med blæreskylling?

– Vi hadde ett tilfelle på en kritisk fredagsvakt, der dette ble utført av en ufaglært.

Men her hevder Rune Iversen at det ble gitt opplæring på forhånd, altså påstand mot påstand.

Registrering

Attendo bruker et pasientjournalsystem som heter Gerica. Bakke Lillegård forteller at noen har brukt hennes konto mens hun har vært sykemeldt. Iversen innrømmer at det her har blitt gjort feil.

– Vi var nødt til å ta inn vikar i hennes turnus og på hennes rute. Når en er borte, har en annen gått inn på hennes registrering, en kort periode. Her har vi gjort en feil, dette beklager vi .

– Pille Viirsalu er oppført på Attendos hjemmesider med bilde og uttalelsen «jeg trives kjempegodt», men sier selv at hun aldri er blitt spurt om stå fram på den måten. Kommentar?

– Vi beklager hvis hun ikke er blitt spurt. Jeg har ikke hørt noe om dette før nå, sier Iversen.

Han understreker at Attendo Hjemmetjeneste med kontorer på Røtvedt har vært gjennom en krevende omstillingsprosess, og at elementer i en slik prosess kan være vanskelig. Fra et dårlig utgangspunkt mener han nå at de har reddet 13 arbeidsplasser, og at situasjonen nå er snudd til en trygg arbeidssituasjon for de ansatte.

– Satt inn tiltak

Når frifagbevegelse.no konfronterer Attendo med timelister som viser mer enn 50 timer overtid på én måned, og turnusplaner med planlagte helgevakter fra kl. 08 om morgenen til 22.00 på kvelden, er det kommunikasjonsansvarlig Geir Hansen som svarer.

"I januar ble det oppdaget høy bruk av overtid på enkeltpersoner i perioden oktober til januar, med en topp i desember. Dette er et brudd på arbeidsmiljøloven, og tiltak ble iverksatt. De enkelte delte ansvarsvaktene i helgene, som påstås å være av 14 timers varighet, er betalt minimum i 10 timer, men faktisk arbeidet tid er i snitt 6,5-8 timer. Dette er fremforhandlet og protokollført med Fagforbundet", skriver han i en epost til frifagbevegelse.no.

Laura Bakke Lillegård sier dette er tøv.

– Det stemmer overhodet ikke. Geir Hansen har aldri vært hos oss og vet ikke hvordan vi jobber. Jeg har selv jobbet 14-timers helgevakter hver tredje helg.

Setter i gang intern gransking

Kommunikasjonsansvarlig Geir Hansen i Attendo Norge varlser intern gransking av forholdene.

– Disse påstandene er så alvorlige at vi selvsagt har satt i gang full intern gransking. Vi syntes det er beklagelig at Fagforbundet har sittet så lenge på disse påstandene uten å legge det frem for oss. Samarbeidet mellom Attendo , Fagforbundet og vernetjenesten må også samtidig evalueres. På alle våre andre virksomheter i Norge har vi et godt samarbeid med Fagforbundet og vernetjenesten fungerer godt. Vi har også høy organisasjonsgrad, noe vi oppmuntrer til, sier Geir Hansen, kommunikasjonsansvarlig i Attendo Norge.

Ansatte reagerer: Feil på feil, Rune Iversen

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy