Bompenger:

Erna stilte ultimatum for å få igjennom bompengeavtale i regjeringen

Statsminister Erna Solberg (H) banket til slutt et ultimatum om bompenger på bordet. Vel to timer senere var skissen godkjent og regjeringskrise unngått.

Statsminister Erna Solberg (H) banket til slutt et ultimatum om bompenger på bordet. Vel to timer senere var skissen godkjent og regjeringskrise unngått.

Terje Bendiksby / NTB scanpix

Erna Solberg stilte fredag et ultimatum til regjeringen om bompenger, og fikk ja fra både Frp, KrF og Venstre. Samtidig kritiseres prosessen.

2019082609480020190826105543

Fredag kveld la statsministeren fram det som skulle bli avslutningskapittelet på den smertefulle og langdryge bompengediskusjonen: en skisse til løsning som Venstre, Frp og KrF enten måtte godta, eller si takk for seg i regjeringen.

– Dette kan få konsekvenser for regjeringsprosjektet, sa en tydelig statsminister.

{f1}

Solberg gjorde det klart at hun ikke var sikker på om partiene ville akseptere løsningen, men allerede mens hun la den fram for offentligheten rundt klokka 21, gikk både Frp-leder Siv Jensen og KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad ut og ga sin tilslutning.

Drøyt to timer senere møtte Venstre-leder Tine Skrei Grande pressen etter å ha konferert med sin stortingsgruppe.

– Vi har fått en kollektivsatsing på 1 milliard og 800 millioner på bom. Vi har fått prioritert kollektiv foran bom. Derfor har Venstre valgt å si ja, sa Grande på en pressekonferanse i Stortingets vandrehall klokken 23 fredag kveld.

Ødelegger valgkampen

Men prosessen har kostet. Samarbeidsklimaet i regjeringen ser ikke ut til å være på topp – særlig ikke mellom Venstre og Frp.

– Det å ha en sånn diskusjon utenfor alle budsjettprosesser. Det å ha den i mediene, og det å ødelegge valgkampen vår, fordi vi skal konkludere på dette tre dager før vi går i budsjettkonferanse, det synes jeg ikke noe om. Det er ikke sånn vi skal styre i regjering, sa Venstre-leder Trine Skei Grande til NTB sent fredag kveld.

Hun får støtte av partikollega Abid Raja.

– Prosessen har vi ikke vært fornøyd med, det tror jeg alle kan være enige i. Det har pågått i ukevis og dramaturgien har nådd flere topper, sier han.

Nullvekstmålet ligger fast

I statsministerens forslag til enighet vil hun tilby kommunene å øke det statlige bidraget til fra 50 til 66 prosent i bypakkene. Av økningen på 16 prosentpoeng skal åtte gå til å kutte bompenger, og åtte til kollektivutbygging.

Samtidig går Erna Solberg i skissen inn for en egenandel for kommuner og fylkeskommuner på 20 prosent til nye byvekstavtaler.

I skissen ligger nullvekstmålet fast og knyttes til bompengereduksjonene. Det vil si at byer med økt biltrafikk, ikke får bompengereduksjoner.

Videre legges det inn 300 millioner kroner til reduserte kollektivpriser i de store byene, samt 250 millioner kroner til bedre kollektivtrafikk i all hovedsak utenfor de store byene.

På flere større veiprosjekter går regjeringen inn for reduserte eller ingen bompenger. For eksempel skal det ikke være bompenger på E8 på vei inn til Tromsø.

– Valgte svart regjeringsbil

MDGs nasjonale talsperson Une Bastholm mener at Solberg med skissen åpner for mer trafikk i byene. Bastholm mener også Solberg tvinger byene til å fjerne bompengene ved å vifte med mer penger til kollektivtrafikk.

– Solberg må ta innover seg at hun uansett ikke kan bestemme dette alene uten å sette seg ned med byene og forhandle. Jeg håper lokalvalget blir et opprør mot regjeringens klima- og miljøpolitikk.

Heller ikke SV er fornøyde med skissen.

– Venstre valgte svart regjeringsbil foran grønn miljøpolitikk. De har akseptert en svekket miljøpolitikk for å redde valgkampen til Frp og Høyre, sier leder Audun Lysbakken.

P

Han mener at statsministerens forslag til bompengeløsning bidrar til at kommunene selv må betale mer for bedre transport, og at det kan føre til at de må kutte i velferden eller droppe kollektivsatsing.

– Enten taper miljøet, eller så blir skolebarn, eldre og arbeidsfolk i kommunene taperne. Dette er derfor en miljøfiendtlig og usosial løsning, og langt mer urettferdig enn bompenger.

Han får støtte fra Ap-leder Jonas Gahr Støre.

– Dette er nye utgifter som vil gå utover tilbudet til barn, unge og eldre, sier han.

Her er regjeringens bompengeavtale

Dette er noen av hovedpunktene i bompengeavtalen som statsministeren la fram fredag:

• Regjeringen tilbyr kommunene å øke det statlige bidraget til 66 prosent i 50/50-prosjektene. I kommunene som takker ja, skal halvparten av det økte tilskuddet på rundt 8 milliarder kroner brukes til å kutt bompenger, og halvparten øremerkes bedre kollektivtilbud i byene.

• Nullvekstmålet – biltrafikken i byene skal ikke øke – ligger fast.

• Årlige tilskudd til reduksjon av bompenger utenfor byområdene økes til om lag 1,4 milliarder kroner.

• Det blir ikke bompenger på E8 Ramfjorden i Vestre alternativ, E136 Vågstrandstunellen og E16 Bjørgum-Skare.

• Det bevilges 300 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk i de store byene.

• Det bevilges 250 millioner kroner til bedret kollektivtrafikk utenfor de store byene.

• Avtalen vil belaste statsbudsjettene med rundt 2 milliarder kroner årlig.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy