Barnevernfirma slår tilbake etter omfattende pålegg

– Vi føler oss innmari urettferdig behandlet, men har endret på alt Arbeidstilsynet ba oss endre på, sier Gunnar Holter, daglig leder i Ditt tiltak AS.

2012021611075620131216182430

vegard.velle@fagforbundet.no

Etter et tilsyn gjennomført i fjor påla Arbeidstilsynet barnevernsfirmaet Ditt tiltak AS å rette opp så mange som 11 forhold i bedriften, inkludert å peke ut et verneombud og knytte til seg en bedriftshelsetjeneste.

Men mest omfattende var kravet om å ansette en rekke av de innleide konsulentene og å lage nye arbeidsplaner. Konsulenter som blir fast ansatt vil få gunstigere arbeidstider og rett på feriepenger, sykepenger, pensjonsinnbetaling, samt ansattevern.

Store atferdsvansker

Ditt tiltak AS driver blant annet 16 frivillige, skreddersydde barnevernstiltak for ungdommer med store atferdsvansker i Oslo kommune. 35 konsulenter, inkludert barnevernspedagoger, miljøterapeuter og miljøarbeidere er knyttet til bedriften og sørger for at hjulene går rundt.

Pro forma konsulenter

I tilsynsrapporten skriver Arbeidstilsynet at de ikke kan ”se dette på noen annen måte enn at det reelle forholdet har preg av å være et ordinært tilsettingsforhold for konsulentene/oppdragstakerne”.

Nå ber Arbeidstilsynet om at bedriften rydder opp og ansetter flere av konsulentene. I tillegg må virksomheten lage en ny turnus. Dagens arbeidstidsordning, der konsulentene jobber sju dager og deretter har sju dager fri, blir ikke godkjent. Arbeidsmiljøloven åpner bare opp for at den ansatte kan ha vekselvis tre og fire dager på jobb foran sjudagersavspaseringen.

Må beskyttes bedre

– Tilknytningsforholdet til en rekke av konsulentene ser ikke ut som et oppdragsgiver- og oppdragstakerforhold, men minner mer om et ordinært arbeidstakerforhold. Da bør disse ansettes, slik at de kan beskyttes av vernebestemmelsene i arbeidsmiljøloven, påpeker Morten Kjerstad Larsen, avdelingsleder i Arbeidstilsynet til Fagbladet.no.

Han viser til at Arbeidstilsynet har gjennomført lignende pålegg i bransjer som bygg og anlegg, renhold og hotell og restaurant. Men at de nå har fått øynene opp for at den samme problematikken også fins i barnevernet.

Hårreisende pålegg

– Påleggene er hårreisende. Jeg har vært sikker på at det å knytte til seg konsulenter er lov, siden bransjen har praktisert dette i flere år, sier daglig leder Gunnar Holter.

Ditt tiltak AS har likevel valgt å samarbeide med Arbeidstilsynet, og antyder at de vil ansette ti personer, som i dag er konsulenter.

– I verste fall kan vi ikke holde bedriften gående på grunn av de økte kostnadene. Firmaet har heller ikke noen garantier for framtidige inntekter.

Holter peker på de økte utgiftene firmaet vil få, i form av feriepenger, pensjonsavgift og arbeidsgiveravgift.

– Konsulentene kommer gunstigere ut økonomisk ved fast ansettelse, medgir han. Men mener konsulentene er mer bekymret for at tjenestene blir svekket, og setter de unge først.

Livredde nye relasjoner

Holter er redd for at påleggende fra Arbeidstilsynet vil gå utover ungdommene, siden de med den nye turnusen må forholde seg til flere hjelpere.

– Mange av ungdommene er relasjonsskadde. Ofte er de paranoide. De stoler på dem som er der i dag, men er livredde for nye relasjoner. De fungerer ikke sammen med andre. Derfor er de svært kritiske til at flere mennesker skal blande seg inn i deres liv. Vi risikerer at tiltakene blir satt tilbake, mener Holter.

Han frykter at firmaet vil bli vanskeligere å drive hvis det blir større, noe han mener blir konsekvensen av Arbeidstilsynets pålegg.

– Alle oppdragstakerne krever at de blir sett. Blir vi for mange, blir avstanden mellom de ansatte og ledelsen så lang at vi må jobbe mer med de ansatte enn med de unge, mener Holter.

Ønsker ny arbeidsmiljølov

– Å endre på arbeidsmiljøloven ville vært ideelt. Regelverket tar ikke høyde for brukernes behov. Heller ikke tar det høyde for at folk ønsker å jobbe mer fleksibelt. Konsulentene våre ønsker ikke fast ansettelse. Heller ikke den nye turnusen. Noen av dem har gått i denne turnusen lenge, opptil et par år, sier påtroppende daglig leder Jon Sandvold.

Et stramt regelverk vil skape flere negative konsekvenser og mer rigiditet enn nødvendig, mener han.

Barnepikestat!

– Konsulentene syns ikke noe om at de må bli fast ansatte. De har styrt sin egen hverdag og økonomi gjennom enkeltmannsforetaket sitt. De synes pålegget om ansettelse er tragisk. Så lenge alle er fornøyde, ser jeg ikke hvorfor regelverket skal være så rigid, sier Holter.

– Dette er eksempelet på en barnepikestat. Oppegående ansatte har blitt spurt av Arbeidstilsynet hvordan de har det. Likevel blir ikke deres vurderinger tillagt noen vekt, mener Sandvold.

Han synes arbeidsmiljøloven er tilpasset et samfunn med folk som står langs samlebåndet, og ikke et arbeidsliv der ansatte skal hjelpe andre mennesker.

– Mangfoldet i arbeidslivet gjør at det er et større behov for fleksibilitet rundt arbeidstidene, mener han.

Han innrømmer likevel at tilsynet kan ha noe for seg på den måten at firmaet blir skjerpet på hva de gjør og hvordan.

Følger loven

Morten Kjerstad Larsen i Arbeidstilsynet er opptatt av at tilsynets rolle er å påpeke risikoforhold, der de finner slike.

– Mange arbeidstakere kan synes de har det bra, selv om det bryter med norsk lov. Grunnen til at vi har en lovgivning i Norge er slik at ikke hvem som helst kan inngå hvilke regler som helst.

Når det gjelder turnuser, viser Larsen til at mange andre virksomheter klarer å lage gode turnuser som de finner faglig forsvarlig.

Oppdragstakerne er underlagt administrativ kontroll av ledelsen.

Konsulentene jobber med kjernevirksomhet, ikke supplerende tjenester.

Antallet timer og timesats er fastsatt på forhånd og kan kun endres etter tillatelse fra daglig leder.

Konsulentene får betalt for personlig arbeidsinnsats, ikke et konkret resultat.

Virksomhetens ledelse står ansvarlig for tjenesten oppdragstakerne gir overfor barnevernstjenestene i den aktuelle kommunen.

Kontrollmekanismer Ditt tiltak AS har etablert overfor konsulentene.

Den personlige forpliktelsen konsulentene har påtatt seg.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy