JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brudd i bussforhandlingene

De fire forbundene som organiserer sjåfører har brutt forhandlingene om bussbransjeavtalen. Uten løsning blir det streik fra arbeidstidens begynnelse 21. mai.

2012050412450220131216190612

- Arbeidsgiverne ville ikke lengre stå ved det vi har vært enige om før, nemlig at lønna til bussjåfører skal være mer på linje med industriarbeiderlønna. Når de gikk bort fra denne enigheten, hadde det ingen hensikt å fortsette forhandlingene, sier Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund, Stein Guldbrandsen i Fagforbundet og Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund..

I tillegg til Transportarbeiderforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet, har også Yrkestrafikkforbundet vært med i forhandlingene. Alle forbundene var enige om å bryte.'

Tror det kan blir streik

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund er ikke optimist.

– Høyst sannsynlig blir det streik. Arbeidsgiverne går bort fra selve grunnlaget i bransjeavtalen, at sjåførene skal nærme seg industriarbeidernivå. Vi har heller ikke fått noe tilbud om penger, sier Brunborg.

Ikke tilbud om regulering

Stein Gulbrandsen i Fagforbundet trekker fram at motparten heller ikke var villig til å diskutere reguleringsbestemmelser for mellomoppgjørene. Der har bussbransjen ikke lokal forhandlingsrett, noe som gjør at de kun får det generelle tillegget i frontfagene. Dermed øker avstanden til industrien igjen annethvert år.

Helt uakseptabelt

- Når lønnsnivået er så dårlig og med til dels lite familievennlige arbeidstidsordninger, skjønner vi godt at det er vanskelig å få inn nye sjåfører. For oss er det uforståelig at ikke arbeidsgiverne ser sammenhengen mellom lønns- og arbeidsvilkår og rekruttering til bransjen. Det blir ikke lengre aktuelt at bussjåførlønna skal brukes som salderingspost når busselskapene skal legge inn anbud, sier Roger Hansen, Stein Guldbrandsen og Kjell Atle Brunborg.

- Motkravene til NHO Transport var slik at resultatet ville blitt betydelig dårligere arbeidsvilkår og dårligere lønn. Dette er en ren provokasjon. Det ser ut som om arbeidsgiverne ønsker at bussbransjen skal være et lavtlønnsområde. Dette er helt uakseptabelt, sier de.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy