Bussjåførene forlanger hybridene parkert

youtubevideoen sklir hybridbussen ukontrollert nedover bakken i Tromsø, mens personbilsjåføren rygger for livet. Episoden skjedde mandag i Tromsø. Nå forlanger tillitsvalgte at hybridbussene parkeres.

2013012314121420131216213315

ola.tommeras@fagforbundet.no

Episoden er den

andre dokumenterte nestenulykken på få dager i Tromsø. Nå tar tillitsvalgte i Fagforbundet, Norsk transportarbeiderforbund (NTF) og Yrkestrafikkforbundet (YTF) affære. De forlanger at de 32 toppmoderne hybridbussene parkeres på vinteren.

Tirsdag kveld varslet de Statens havarikommisjon for transport, og vurderer å trekke inn Arbeidstilsynet og Statens Vegvesen for å revurdere godkjenningen av de nye bussene.

Skandale etter skandale

- Vi ønsker å få en løsning på dette nå, før liv går tapt, sier hovedtillitsvalgt Lars Gundersen ved Fagforbundet buss Nobina i Tromsø.

Nobina vant anbudet og overtok alle rutetrafikk i Tromsø 1. februar i fjor. Det startet med et komplett kaos. Busser var jevnt forsinket, avganger kansellert, de nye bussene taklet ikke føreforholdene og kjøreplanene hadde ikke rom for å kjøre inn forsinkelser eller pauser.

For svake busser

- Vi har fått gjennom mange forbedringer og nye turnusordninger, men vi sliter fortsatt med materiellet og forståelse for Tromsø-klima i sentraladministrasjonen i Sverige, sier Gundersen.

Ifølge sjåførene så er hybridbussene rett og slett for svake for bratte og glatte bakker i Tromsø. Hybridene skifter automatisk over fra strøm til kraft fra dieselmotoren, girer ned og gasser på, når bakken blir for bratt. Da er man fortapt på glatta.

- Vi skal nå bruke kjetting konstant på ruter med bakker. Det løser ikke problemet at motoren er for svak, men vi blir i hvert fall stående uten å skli ukontrollert ned igjen, sier Gundersen.

Stoppet nye dekk

Etter å ha kjørt bussene noen uker på senvinteren i fjor, forlangte sjåførene nye dekk.

- Vi ønsket oss en dekktype med langt bedre gripeevne. Vi fikk gjennomslag for å bestille samme type dekk som vi brukte i Cominor. Det dekkvalget var gjort etter 40 års erfaring med føreforholdene i Tromsø, men Nobina sentralt i Sverige stoppet ordren. Det ble for dyrt, sier Gundersen. Han mener avgjørelsen viser at Nobina Sverige ikke skjønner de spesielle sidene ved å kjøre buss i polare kystforhold.

- I Tromsø har vi ofte fire årstider i løpet av en arbeidsdag. Å kjøre buss her kan ikke sammenlignes med å kjøre i flate og stabile vinterområder, poengterer han.

Deler bekymringene

Administrerende direktør i Nobina, Philipp Engedal, sier til VG at de deler de ansattes bekymring.

- Vi har hatt en del utfordringer med disse bussene. Vi vet at det finnes busser på markedet som fungerer bedre enn de vi bruker nå, sier han til VG.

På verdensbasis går det rundt 400 hybridbusser, 32 av dem i Tromsø.

- Dette er i realiteten en ny og ikke utprøvd teknikk, og som vi mangler kunnskap om i forhold til klima og føreforhold på et sted som Tromsø, påpeker Gundersen. Han er kritisk til at Tromsø med sine spesielle forhold, skal teste ut en så stor andel av hybridbusser.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy