JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Direktøren som vant de ansattes hjerter får pris

Bare ett år etter at han inntok direktørstolen på Ringerike sykehus har Per Skaugen Bleikelia også vunnet de ansattes hjerter. Nå får han Fagforbundets arbeidsgiverpris.

2013022011515620131216215013

sidsel.hjelme@fagforbundet.no

– Hei, Per!

– Hei, hvordan går det?

Per Skaugen Bleikelia er på sin faste runde gjennom korridorene på Ringerike sykehus, slik han er hver eneste dag, lørdag og søndag inklusive. Her deler direktøren daglig ut brede smil, glade hilsener og faste håndtrykk, her låner han øre til de ansattes utfordringer i sykehushverdagen. Og her snapper han oppstemninger og situasjoner, og kommer tett på hver og en av de drøyt 900 ansatte som alle er på fornavn med sjefen.

Da Per Skaugen Bleikelia begynte i direktørjobben i januar i fjor, ble han møtt av oppgitte og omstillingstrøtte ansatte. Ett år seinere er stemningen en annen:

«Han fikk snudd det negative til det positive. Han vekket til live lagånden og fellesskapsfølelsen,» skriver Fagforbundet Vestre Viken i sitt nominasjonsbrev til årets arbeidsgiverpris som han får utdelt på sykehuskonferansen i Bodø 20. februar.

Renholder i front

I sin begrunnelse for å gi prisen til Bleikelia peker juryen blant annet på hans evne til å trekke alle medarbeidere med. Noe som også er tydelig der vi følger i hælene på direktøren rundt i sykehuset.

– Så fint det blir, sier han idet vi passerer renholder Jane Moseeg som er i full sving med renholdstralla i første etasje.

– For meg som leder er det viktig å kunne møte renholderne, si til dem at de bidrar til å holde sykehusinfeksjonene, at de har betydning for hele sykehuset. Når folk kommer hit, kan jo renholderen være den første ansatte de møter. Derfor er det viktig at vi har blide og fornøyde renholdere, sier direktøren som blant annet tok penger fra ”egen” pott for å kunne finansiere videreutdanning til fagbrev for renholdere som ønsket det.

Kokken skaper helse

– Gode medarbeidere i front sørger for at sykehuset er rent, at maten kommer når den skal, at sengene er reine og at det er varmt i huset, sier Bleikelia mens han nikker, hilser og smiler til høyre og venstre gjennom korridorene.

På kjøkkenet i fjerde etasje har Ruth Lindahl så vidt rukket å trekke pusten etter at dagens lunsj er servert til pasientene på kreftavdelingen..

– Her gjør de en fabelaktig jobb, sier Per Skaugen Bleikelia. – Mat er kjempeviktig for pasientene, og mange av pasientene som kontakter meg skryter av maten her.

Stoler på de ansatte

Tillit er sterkt undervurdert i ledelse, mener Per Skaugen Bleikelia.

– Jeg stoler på folk og de vurderingene de gjør.

– Her skal ingen ha dårlig samvittighet for å innkalle ekstramannskaper av hensyn til budsjettet. Budsjettet er mitt problem, ikke de ansattes.

– Jeg ser ingen som misbruker tilliten og innkaller ekstramannskap uten at det er nødvendig.

Under jorden

– Det er imponerende hva som skjer under bakken i et sykehus, sier sykehusdirektøren idet vi er på vei ned i sykehusets underetasje. Her hadde han for øvrig selv ekstrajobb som ambulansesjåfør i studietiden.

– Jeg stikker ofte innom her om kvelden, for da lukter det ofte så godt av kakene inne hos de som jobber på ambulansene, ler han. – Og jeg lærer mye av å snakke med dem som henter pasientene.

Lenger borte i korridoren roper direktøren plutselig til:

– Kom hit et sekund, gutter, sier han og trekker i jakkeermet til teknikerne Svein Kristiansen og Robert Halvorsen.

– Disse to er et godt eksempel på hvor viktige teknikerne er i sykehuset. Takket være at de stilte opp og reparerte utstyr i frihelgen sin, kunne alle operasjoner gå som planlagt på mandag.

Livet som lederskole

Per Skaugen Bleikelia kom til direktørjobben på Ringerike fra Helse- og omsorgsdepartementet. Tidligere var han avdelingsleder ved Politihøgskolen og viseadministrerende direktør ved Radiumhospitalet. Men den viktigste utdanningen har han fått gjennom livets skole, som han sier.

Alvorlig sykdom og åtte måneder i rullestol har preget sykehusdirektøren for livet.

– Erfaringene som pasient har forandret meg. En opplevelse som sitter i ryggmargen er da jeg ble klappet på hodet av en sikkert velmenende dame i svømmehallen som spurte om jeg hadde hatt det moro i dag.

Ingen prioritering

Prisen som årets arbeidsgiver tar han som en bekreftelse på at han er på rett spor, og en inspirasjon til videre arbeid med de ansatte i sentrum.

– Alt vettet sitter hos de ansatte. Min jobb er å systematisere, og så må vi sammen bli enige om hvilken vei vi skal gå. Du kan lede og styre så mye du vil - det hjelper ikke om du ikke får de ansatte med slik at skuta går framover.

– Hvordan klarer du å prioritere å være så mye ute blant de ansatte i en travel hverdag?

– Jeg trenger ikke å prioritere. Det er en selvfølge. Alle ledere har tid til det hvis de vil.

Prisen på 25.000 utdeles av Fagforbundet hvert år

Direktør Per Skaugen Bleikelia, Ringerike sykehus, får prisen for 2012 for en rekke tiltak: Avtale om helsefagarbeidere i sykehus, flere helsesekretærer til å avlaste leger og sykepleiere, og for å ha skapt lagånd og fellesskapsfølelse på sykehuset.

Han donerer mesteparten av prispengene til innkjøp av et håndholdt ultralydapparat til bruk på sykehusets akuttavdeling.

Tidligere prisvinnere er Barneklinikken i Helse Bergen og Sykehuset i Vestfold.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy