Døgnåpne ambisjoner sprakk
Seks år er gått siden Arbeids- og administrasjonsdepartementet, med Jørgen Kosmo i spissen, satte uttrykket døgnåpen forvaltning på dagsorden.
Et eget strategidokument, «Døgnåpen forvaltning», ble gitt ut for å framskynde arbeidet.
Dokumentets forord framhevet at en «Døgnåpen forvaltning skal imøtekomme brukernes krav til en forvaltning som er tilgjengelig, samordnet og serviceorientert med individuelt tilpassede tjenester».
Før 2004 I dokumentet het det at elektroniske tjenester skal være forvaltningens hovedtilbud til brukerne.
Videre skulle elektronisk saksbehandling bli det normale og like akseptert som papirbaserte løsninger. På toppen av det hele skulle alle kommuner etablere et offentlig servicekontor med statlig og kommunal informasjon, rettledning og enkel saksbehandling, på ett fysisk sted, åtte timer per dag, fem dager i uka.
Alt dette skulle være oppfylt innen utgangen av 2003.
Ting tar tid Brukerne skulle komme i direkte tale med offentlig servicepersonell 14–16 timer i døgnet for informasjon og rettledning.
Først nå, fire år etter tidsperspektivet, er noen av målene i ferd med å bli realisert i enkelte kommuner.
2007112309023720131216024152