Egenutvikling gjør deg bedre som leder

Hvordan blir jeg en god leder for mine medarbeidere? Spørsmålet opptar ledere som vil noe mer enn å oppfylle krav til effektivitet og økonomiske resultater.

2011101712580320131214170254

monica.schanche@fagforbundet.no

– For å være en god leder og sjef, må du være til stede i øyeblikket, og være en god lytter, sier Bitte Kronkvist. Hun leder en offentlig virksomhet med sju ansatte som oversetter litteratur til lydbøker og punktskrift.

Bitte har nylig fylt 60 år, men er stadig nysgjerrig på hva som bor i mennesker. Hun vil oppmuntre det som spirer og gror i henne selv og i andre.

Vi treffer henne på Riddersvik gård i Hässelby, to mil fra Stockholm sentrum. Her deltar hun på kurs sammen med mennesker fra Norge, Sverige og Danmark. Kurset har tittelen Psychology of love – counseling skills training, og går over fire samlinger. Målet er å finne fram til det gode i sin innerste kjerne og handle derfra.

– Jo større nærvær jeg har, jo lettere er det å utføre arbeidet mitt. Egenutvikling er viktig for å bli en god leder, mener Bitte.

Dypdykk i seg selv

Bitte Kronkvist har i mange år undret seg over sin egen rolle i livet.

– Jeg merker at jeg kan utføre et bedre lederskap når jeg kjenner meg selv bedre, sier hun. – Jeg har ikke lenger en prestisje som jeg må leve opp til. I min sjefsrolle og i mitt lederskap er det min oppgave å få mine medarbeidere til å gjøre sitt beste. Jo friere jeg er, jo enklere er det å la dem få være seg. Jeg skal sørge for at de jobber med det de er gode på, og ikke presse dem der det butter.

– Å vite hvem jeg er, gjør det lettere for meg å være sjef. Stå fast ved det jeg har sagt, og også kunne foreta prioriteringer som ikke er populære. Og jeg kan innrømme feil. Det har gjort meg til et modigere menneske, sier Bitte Kronkvist.

– Behandler du dine medarbeidere på en annen måte enn før?

– Jeg har fått øye på hvilke følelser som påvirker meg, og tankene jeg har. Ettersom jeg blir venn med meg selv, blir det lettere å oppdage dem. Jeg tror jeg er sikrere på meg selv.

Røtter i jorda

Når vi snakker sammen, har Bitte akkurat gjort en øvelse for å kjenne at hun har kontakt helt ned i føttene.

– Jeg opplevde at jeg har et anker. Det kan være storm, men jeg er forankret i marken, sier hun. – Psychology of love tillater oss å være den vi er. Oppdragelsen vår går ut på å lære å tilpasse oss samfunnet. Det er greit nok, men vi blir forminsket i forhold til det vi kunne ha vært. Du skal liksom tenke og føle slik og sånn. Men mennesker er fantastiske skapninger som har rett til å være seg selv.

Skape plass til alle

Bitte har fått øynene opp for at sjefsrollen innebærer noe mer enn bare å ta beslutninger på egen hånd. Mange sjefer er ikke ledere i den forstand at de er akseptert som leder av alle i gruppa, mener hun.

– Mange kjenner rett og slett ikke medarbeiderne sine. De gir bare beskjeder om hva som skal gjøres, har ingen medarbeidersamtaler eller tar en kaffekopp med dem. Min lederstil er å bestemme sammen med gruppa hva vi skal gjøre og å være til stede for dem.

– Hva er en god leder for deg?

– En god leder er akseptert av alle og passer på at alle får plass, selv om det kan være vanskelig. En leder må sørge for at medarbeiderne aksepterer og respekterer hverandre, sier Bitte. Hun gir et eksempel fra egen arbeidsplass der en medarbeider sa: «Oj, nå gjorde jeg feil.» Kollegene svarte: «Du kan jo gjøre det på din måte, så blir det vel bra.»

Tar vare på egne behov

For Bitte Kronkvist betyr kurset også at hun står opp for sine behov som leder.

Hun forteller om en undersøkelse publisert i bladet til det svenske fagforbundet Unionen, som hun mener viser en trend i arbeidslivet: En av ti ansatte arbeider mer enn 40 timer i uka, mens hele ni av ti sjefer arbeider mer enn 40-timers uke.

– Som sjef jobber du mye praktisk ved siden av lederfunksjonen. Mange er i tillegg eksperter på sitt fagfelt. Når jeg sier til sjefskolleger at de ikke kan jobbe så mye, svarer de at de må.

– Selv er jeg er blitt bedre til å si nei. Men det tar lang tid å bremse, innrømmer Bitte. Hun ser en arbeidskultur der jobben er i ferd med å sluke deg. Mer overtid, tenketid på fritid og få muligheter til videreutdanning.

Moro på jobben

Bitte Kronkvist er sjef for avdelingen Digitala tjänster ved Talboks- ock punktskriftsbiblioteket i Stockholm. Hun har arbeidet der i ti år. Først som vikar, senere som prosjektleder og nå som sjefen sjøl.

– Mange er takknemlige for at vi fins, og for at vi gjør det vi gjør. Og vi er gode på å utvikle tjenestene. Vi har vært gjennom flere omorganiseringer, sier hun, og kan fortelle at hun av og til møter kommunale sjefer med mange ansatte som aldri har reflektert over hva de vil med sitt lederskap.

– Hva vil du med ditt lederskap?

– Jeg vil ha det gøy på jobben, sier Bitte og ler. – Jeg vil skape et arbeidsmiljø der mennesker får gjøre det de er gode på og kan vokse på i yrket sitt. Jeg vil skape forutsetninger for at medarbeiderne får utvikle seg.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy