JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Feriestemning hele året rundt

Mye fleip og høy latter preger avdelingen. De utveksler gode historier fra pleiehverdagen og roser hverandre ofte. Nattevaktene sørger for at kollegene som kommer til svettevakta, får nystekte rundstykker til frokost hver dag.

2008100911101820131216070708

Nede i den solfylte hagen sitter alle beboere som er i stand til å komme seg ut. Noen i skygge under taket på lysthuset, andre i sola rett utenfor. Et par pleiere går rundt og tilbyr stråhatter og drikke. Jeg står på en veranda i annen etasje på Gulset sykehjem og bokollektiv i Skien og kikker ned på dette selskapet som kan minne om en piknik. Det er sol og sommer.

En lang ferie

– Det er som å være på ferie dette her. Liv Stave setter ord på stemningen. Men hun mener ikke bare denne sommerdagen. For henne er oppholdet som en god og lang ferie.

– Jeg har bodd her i 22 år, så du kan tenke deg hvor godt jeg trives, smiler hun.

Liv sitter sammen med fem andre og spiser lunsj. Åsta Olsen pleier å underholde selskapet med dagens vits fra lokalavisa, for Telemarksavisa har etter hennes mening verdens beste vitser. Snefrid Amli framhever kulturkafeen hvor de for noen dager siden fikk servert afrikansk mat til musikk fra samme kontinent.

– Det er så godt at det skjer noe her.

For Riborg Farup er det viktig at de får hjemmebakt brød hver torsdag. Hun er glad for det nye tiltaket med felles frokost for hele sjukehjemmet en dag i uka.

Og når Snefrid Amli sier at Gulset er det beste stedet å bo, har hun de andre med seg. Også når begrunnelsen er at de har så god avdelings­leder og medarbeidere.

Den daglige lederen, André Knudsen, sitter selv her med en kopp kaffe i hånda. Han lytter, nikker, ler høyt, og i blant utbryter han: «Dette liker jeg å høre» eller «Få det ut – slipp deg løs».

– Og så har vi så mange flotte mennesker som bor her, sier han litt mer alvorlig.

Knudsen bruker mye tid ute på avdelingen. Det er den beste måten han kan kvalitetssikre tjenestene på.

– Når avisene beskriver den elendige eldreomsorgen, spør jeg dem om det er sånn. Dette er en ren somatisk avdeling, og beboerne har klare meninger. Og de setter tydelige krav.

Arbeidsglede

André Knudsen har arbeidet som avdelingsleder i to år. Han sier selv at han har lagt inn et støt på arbeidsmiljøet, og arbeidsglede er ett av ordene som klinger best i ørene hans.

I fjor sendte avdelingslederen inn en tre siders begrunnelse for at nettopp hans avdeling skulle få kommunens medarbeiderpris. De 40 ansatte vant prisen og fikk 60.000 kroner av kommunen. Den brukte de på en fellestur på Kiel-ferga hvor Knudsen orienterte om Løft-metoden (Løsningsfokusert tilnærming).

Om mannen er full av innfall, understreker han at det ligger en metode bak det han gjør. Og han syntes det var fint å få tid til å presentere metoden for medarbeiderne.

Gode historier

– Mitt hovedbudskap er at det skal skje noe hver dag. Vi skal ha det moro, humoren skal ha gode levekår, og vi skal ha god kontakt med beboerne.

– Og når vi lykkes, må vi spørre oss hva som skjedde, hvordan klarte vi det. Vi skal dele de gode historiene slik at de kan inspirere alle til å lykkes og kjenne økt arbeidsglede.

Knudsen har et bevisst forhold til språket.

– Jeg merker at språket og ordene gjør noe med meg. Derfor prøver jeg å velge ordene med omhu. Det er ikke alltid nødvendig å svartmale en situasjon ved å bruke negative ord. Det er for eksempel bedre å si at en tjeneste må justeres enn å si at vi gjør en dårlig jobb.

Litt hårete

Avdelingslederen er full av boblende latter og hårete visjoner, som han kaller det.

– Det betyr at vi skal strekke oss for å gi gode tjenester. Og det gjør vi. Vi går langt for å etterkomme beboernes ønsker. Hvis en av beboerne for eksempel ønsker å ha en gjest på overnatting, får vi det til.

– Ulempen er at arbeidsmengden øker når vi strekker oss for å imøtekomme beboernes ønsker. Fordelen er at beboerne trives og er fornøyd.

Bekreftelse på det kan han for eksempel hente inne hos Johan Haugen på 83 år. Med en fartstid på 28 år er han den beboeren som har vært her lengst. På spørsmål om hvordan kvaliteten på tjenestene er, forteller Haugen at de var flere pleiere før, og at de hadde bedre tid.

– Og så er det etter hvert kommet mange som ikke er så gode i norsk, sier han.

– Men de smiler og er så blide, så vi kan jo ikke klage, legger han til.

– Og damene her er blitt så mye blidere etter at han der begynte, sier han og peker bort på André Knudsen.

– Han er alltid i godt humør og har en egen måte å ta folk på.

Løfter hverandre

Det er ingen grensen for all skryt Knudsen får på avdelingen. Han er heller ikke snau i sin omtale av resten av kollegiet. En utenforstående må lure på om alt er rosenrødt her.

– Det er klart vi lever med kniven på strupen, vi som alle andre. Men vår overlevelsesstrategi går ut på å fokusere på det som er positivt. Vi roser hverandre når vi finner grunn til det. Og vi bruker konkrete situasjoner til å rose en kollega som gjør noe bra. Vi venter ikke til en passende anledning. Når noen gjør noe spesielt, lar vi det ikke bare passere. Vi trekker det fram og løfter hverandre, sier Knudsen.

Gir litt ekstra

Ifølge avdelingslederen er det mange som gjør en ekstra innsats her for å skape et godt arbeidsmiljø.

– En av pleierne kom tilbake etter jul med 12 nye duker som hun hadde sydd i ferien. Hun hadde til og med navna dem så vi kan levere dem på vaskeriet. Andre bruker fritida si til å lage mat fra hjemlandet sitt og serverer oss andre. Når noen er sjuke og de fyller år, blir de invitert hit og får en rose og litt is. Nå er et par av pleierne opptatt med å finne nye og rimelige serveringsbrett fordi de synes de gamle er så kjedelige. Noen andre har tatt initiativ til at vi får pussa opp stua. Det tar vi på dugnad.

– Alt dette er langt utenfor det som blir forventa. Og det skaper trivsel når noen bruker fritida si for at vi alle skal få det bedre. Og det er ikke bare et par ildsjeler her. De aller fleste bidrar med noe ekstra, sier Knudsen.

Ved lunsjen ser vi ett eksempel på at noen har brukt fritida på å pynte opp. To stykker har vært ute og kjøpt nye kaffekrus til personalkjøkkenet.

– Men en sånn feminin kopp vil ikke jeg ha, ler avdelingslederen og beordrer dem til å finne noe mer maskulint til ham på Kondomeriet.

Husmordamer

Knudsen mener han har fått jobb på en avdeling som er helt spesiell.

– Jeg merka det lenge før jeg begynte her selv, sier han. Siden han arbeidet på en annen avdeling, var han av og til innom avdeling 2.

– Jeg merka den gode stemningen, at beboerne var fornøyd og at pårørende likte å være her.

Han tror det har noe å si at det er så mange voksne damer her, husmordamer som han kaller dem.

– De er nøye. Beboerne skal se ordentlig ut. Er det en av damene som ser litt tufs ut på håret, og frisøren ikke har ledig time, finner de fram sjampo og ruller. Dette er en generasjon som er opptatt av baking, barn og barnebarn. De kan omsorg, og det er naturlig for dem å gi omsorg til beboerne og hverandre.

Avdelingslederen ser gjerne at de unge som begynner på avdelingen, blir sosialisert til å fungere på samme måte.

– Vi tar dem under vingene, og prøver å videreformidle holdninger som gir tjenester med god kvalitet. Vi setter ord på det vi gjør, og de får høre de gode historiene våre.

Neste skritt

De ansatte gir hverandre mye oppmerksomhet. De har en uformell og fleipete tone. Det går knapt en dag uten latter på denne avdelingen. Og folk er fornøyd med å være her, som ansatt, beboer eller pårørende.

Neste skritt er å øke aktivitetstilbudet til beboerne.

– Her er vi i startgropa, og på personalsamlinga vi hadde på kielferga, tok vi opp målsettinga i omsorgsmeldinga om aktiv omsorg, forteller Knudsen.

Hittil har to ansatte gjennomført et fem dagers kurs i regi av kommunens kulturarbeiderskole, og fem ansatte utgjør nå ei arbeidsgruppe som skal foreslå kulturtiltak.

– Men vi har allerede sittedans, fellesfrokoster og kulturkafé hver uke, sier Knudsen.

Og så har de en fest til jul, påske, sommer og høst.

Gulset sykehjem og bokollektiv består av fire selvstendige enheter med totalt 113 beboere og pasienter. På avdeling 2 bor 31 personer.

Avdeling 2 på Gulset sykehjem har 26,41 årsverk. Fire sjukepleiere og tre hjelpepleiere har full stilling.

Sjukehjemmet er 30 år gammelt og ligger 15 kilometer utenfor Skien sentrum.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy