Gir full (bio)gass

Østfold gir bånn gass for biogass. Snart ruller hundre nye busser inn i Nedre Glomma-regionen. Samtlige med biogass på tanken.

2013010713181920131214193822

ola.tommeras@fagforbundet.no

Nedre Glomma-regionen i Ytre Østfold består av Fredrikstad, Sarpsborg, Hvaler og Råde med til sammen 142.000 innbyggere. Fra 1. juli neste år tar regionen et gigantsprang for biogass. Samtlige busser skal kjøre på gass produsert av matavfall, kloakk og annen biologisk masse.

Langt steg videre

Østfold var først i landet til å prøve ut biogassbusser for snart ti år siden. I dag går det seks busser med biogass på tanken i Fredrikstad, produsert på lokal kloakk fra kommunens avløpsanlegg.

I år satte Østfold kollektivselskap busskjøringen for Nedre Glommaregionen ut på anbud. Det vakte oppsikt i bransjen. Med klare politiske vedtak i ryggen, gjennomfører de den hittil største enkeltsatsingen på biogassbusser i Norge.

Full omlegging

Det vil koste om lag ti millioner kroner ekstra i året å drifte ett hundre biogassbusser. Noe av ekstraomkostningen tas inn igjen med mer effektive ruter.

– Det vil bli noen færre busser enn i dag, men likevel skal ikke tilbudet bli dårligere, sier markedssjef i Østfold kollektivselskap, Kjetil Gaulen.

– Vi gjør om rutene og rendyrker et nytt stamrutetilbud. Det vil gi noen negative konsekvenser enkelte steder, men totalt sett blir det et mer omfattende kollektivtilbud enn før, opplyser han.

I tillegg planlegger både Sarpsborg og Fredrikstad prosjekter som skal begrense person­bil­trafikken. Det betyr penger fra regjeringens belønningsordning til kollektivtrafikk.

– Dette bedrer alt

22. oktober ble Nettbuss Østfold tildelt oppdraget for Nedre Glommaregionen og deler av Indre Østfold. Det er samme selskap som drifter trafikken i dag via selskapet Borg Buss, som tidligere var eid av Fredrikstad og Hvaler kommuner.

– Østfold fylke har valgt riktig retning! Det er direktør i Nettbuss Østfold, Thor Anders Hansen, overbevist om. Han ser fram til å bytte ut dieselbussene som oser rundt i og mellom Østfoldbyene.

– Det er et helt perfekt tidspunkt. En stor del av bussene våre er uansett modne for utskiftning. Når vi nå kan gå over til biogass, så bedrer det alt: Klimaet skånes, bymiljøet bedres, støyen reduseres og arbeidsplassen til sjåførene blir bedre, sier han.

Blant sjåførene og i verkstedet møter Fagbladet et unisont ja til biogassatsingen.

– Absolutt alle, så vel ferske, unge sjåfører som de med 40 år bak rattet, stiller seg hundre prosent bak dette. Vi vil gjerne bli kvitt de gamle diesel­bussene, sier hovedtillitsvalgt i Borg Buss, Roger Larsen.

Bedre for alle

De ansatte har vært med på å utforme kravspesifikasjoner til de kommende biogassbussene.

– Arbeidsplassene våre blir bedre, med mindre støy og høyere komfort for både sjåfører og passasjerer.

På verkstedet i Sarpsborg skrur Jan Larsen på en tilårskommen dieselmotor i en av Østfoldbussene. Han ønsker nytt utstyr hjertelig velkommen.

Larsen har hatt ansvaret for å vedlikeholde de seks biogassbussene i Borg Buss, og har skrudd på biogassmotorer siden den første kom for snart ti år siden. Han er dermed blant dem med lengst erfaring i å vedlikeholde biogassbusser i landet.

– Det er helt annerledes å jobbe med en biogassmotor enn de gamle dieselmotorene. Det er litt mer komplisert å holde dem gående, men først og fremst kreves det en helt annen teknikk. Når vi går fra seks til ett hundre biogassbusser, må mange mekanikere på kurs. Det blir en utfordring, påpeker han.

– Et viktig bidrag

Fylkesordfører Ole Haabeth er veldig fornøyd med at innbyggerne skal bli fraktet klimanøytralt fra og med 1. juli neste år.

– Dette er et viktig bidrag for å nå målet om en halvering av klimagassutslippene i forhold til 1990-nivået, sier han.

Biogass framstilles av organisk materiale, som oftest kloakk eller matavfall.

Biogass og annet biologisk drivstoff er klimanøytralt. Det vil si at forbrenning ikke øker mengden CO2 i atmosfæren.

Utslippene av miljøgifter som nitrogenoksider og skadelige partikler fra eksosen, er også langt lavere enn fra andre typer drivstoff untatt hydrogen.

Å drifte en buss på biogass er dyrere enn diesel. Det koster om lag 35 kroner per kilometer, mot i underkant av 30 kroner for dieselbusser. I snitt 100.000 kroner mer per år.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy