JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Grønn kvalitet og godt arbeidsmiljø

Å gå fra å være grønn frisør til kvalitetssalong betyr større utgifter for bedriften. Men for Zåbra i Notodden er et godt arbeidsmiljø det viktigste.

2011120710490120131214172334

De har god plass og mange stoler. Men hos frisør Zåbra i Notodden en vanlig ettermiddag i november er det likevel rolig, selv om lyse vegger og myke møbler innbyr til selvpleie på høyt plan.

Men bak den delikate fasaden ligger tall fra Arbeidstilsynet, som viser at hele førti prosent av kvinnelige frisører forlater yrket i løpet av de fem første årene. Det er det tette arbeidet med skadelige kjemikalier som får mye av skylden.

Som et svar på dette utviklet Fagforbundet og Frisørenes Fagforbund konseptet «grønn frisør», for å skape salonger som lar være å bruke de skadeligste stoffene, og på den måten sørge for et bedre miljø, både for frisøren og kundene.

Men det er ikke bare kjemikalier og allergi som kan oppleves belastende for frisørene. Lave og provisjonbaserte lønninger er noe av det forbundet vil til livs med konseptet «kvalitetssalong».

Nølende ansatte

– Dette yrket er dårlig betalt hvis vi skal følge tariff, så for å bli kvalitetssalong må vi kunne tilby en høyere garantilønn, sier Astrid Løndal Randbye.

Sammen med frisørkollega May Hanne Frømyhr Hognestad eier og drifter hun to frisørsalonger under navnet Zåbra i Notodden. I midten av november undertegnet de avtalen med Fagforbundet, og kan fra nå av kalle seg kvalitetssalong.

– Her jobbet alle på provisjon, og siden avtalen betyr en lavere lønn for de raskeste, var det mange som ikke hadde særlig lyst til å inngå en slik avtale, forklarer Randbye.

De to salongene har totalt 17 ansatte, og salongen i Storgata har i tillegg egen hudpleier. Snart åpner Randbye og Hognestad egen klesbutikk i et sidelokale, og vil på den måten kunne hjelpe kundene med både, hår, sminke og klær – en fullstendig makeover.

Men selv om de ansatte i starten var nølende til å bli kvalitetssalong, var det for eierduoen tydelig at det provisjonsbaserte arbeidet ikke var den beste arbeidsmetoden.

– Vi så at det kunne være slitsomt å jobbe på provisjon. Det var krav om hele tida å prestere mer for å få bedre lønn, forklarer Randbye.

Kravet om å tilby lønn over tariff kan den enkelte salong løse som den vil.

– Fagforbundet kan hjelpe til å finne løsninger for dem som trenger det. Det er mange faktorer som spiller inn, og de vil jo at salongene skal klare seg, smiler Hognestad.

Skaper trygg arbeidsplass

Bak avtalen ligger et mål om å øke kvaliteten på både arbeidsmiljøet og arbeidet som blir utført i salongene. Ved å skape kvalitetssalonger ønsker Fagforbundet å øke antall ansatte med større stillinger, og å skape en trygg og lærerik arbeidsplass for lærlinger.

– Fagforbundet vil at folk skal bli i yrket lenger, forklarer Randbye.

For Zåbra-eierne har det hele tiden vært viktig å ha et godt arbeidsmiljø, og de er glad for at de ansatte har gått med på avtalen.

Vil merke forskjell

Det er ikke bare de ansatte som vil nyte godt av at Zåbra blir kvalitetssalong. Også kundene vil merke forskjell, mener Randbye og Hognestad.

– Frisørene vil kunne sette av mer tid til hver kunde, og ta en mer riktig pris, som en hvilken som helst annen håndverker. Vi har ikke vært gode nok til å ta oss betalt, og da må vi ta flere kunder i timen. Det er stressende, sier Hognestad, og fortsetter:

– Vi jobber selv i salongen hver dag, og ser at det er viktig å sette av nok tid til kunden.

De to eierne er opptatt av å ha en ryddig forretning, og de ønsker å kunne vise andre at det er lønnsomt å ha omsorg for de ansatte.

Kompetanseheving

For å bli kvalitetssalong, må frisøren i tillegg til tariffavtalen også ha gode forhold for sine lærlinger, inkludere de ansatte i kvalitetsutviklingen, legge til rette for personlig kompetanseheving og bli sertifisert Miljøfyrtårn innen tre år.

Omfattende krav, synes kanskje noen, men for Zåbra har det ikke vært noen stor utfordring.

– Alle de ansatte her er organiserte, og vi har egentlig ikke trengt å gjøre så mye for å bli kvalitetssalong, forklarer Randbye.

For dem er det ikke bare god reklame å få kvalitetsstempelet, det gir også arbeidsgiverne god samvittighet.

– Det gir oss en stolthetsfølelse av at vi oppfyller viktige krav. De ansatte har nå en trygghet med forutsigbar økonomi, og de vet at de har en trygg arbeidsplass, forklarer Hognestad.

Lang erfaring

Allerede i 2008 ble Zåbra grønn frisør, og eierne mener den gode tilretteleggingen av arbeidsplassen er med på å holde de ansatte i jobb lenger.

– Vi har et godt samspill med de ansatte. De er flinke og tar ansvar, og de er nok veldig trygge på oss, sier Randbye.

Til sammen har de to over 50 års frisørerfaring, og de er begge enige i at det er vanskelig å bli lei av yrket.

– Det å være sammen med mennesker og gjøre noen fornøyd, se at de vokser i stolen, det er fantastisk, sier Randbye.

– Formaldehyd og formalde­hydfrigjørere

– Hydroquinone

– Stoffer med aminophenol

– P-phenylenediamine eller PD eller Paraphe-nylenediamine

– Toluene-2,5-diamine sulphate

– Toluene-2,5-diamine

– Methylchloroisothiazolinone

– Methylisothiazolinone

– Stoffer med resorcinol

– 1-naphthol

– Alle parabener

Oppfylle Fagforbundets krav til en lærlingbedrift.

Fokusere på samarbeid og kvalitetsutvikling.

Bli sertifisert Miljøfyrtårn innen tre år.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy