JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen busstreik

Partene i buss- og transportoppgjøret er blitt enige om å sende meklingsmannens forslag til løsning ut til uravstemning. Fagforbundets forhandlingsutvalg anbefaler enstemmig sine medlemmer til å stemme nei til forslaget.

2010041511371620131216130331

per.flakstad@fagforbundet.no

Dermed blir det ingen busstreik fra i dag. Faren for streik er imidlertid ikke helt over. Hvis et flertall av medlemmene i de fire forbundene som forhandlet i bussoppgjøret stemmer nei i uravstemningen, kan oppgjøret fortsatt ende i konflikt.

Meklingsforslaget innebærer at alle ansatte i bussbransjen får et generelt tillegg på tre kroner i timen. kompensasjonen for alle kompetansemoduler i bussbransjeavtalen økes til tre kroner.

I tillegg blir vilkårene for delt skift vesentlig forbedret. Før kunne sjåførene ha en ubetalt pause på såvidt under to timer før det ble gitt tillegg. Etter dette oppgjøret er grensen for å få kompensasjon redusert til én time.

For dårlig

I bussbransjeavtalen ligger det en forutsetning om at bussjåførene skal ha en lønn som omtrent tilsvarer en gjennomsnitts industriarbeiderlønn. Siden hovedoppgjøret i 2008 har sjåførene sakket betydelig etter. Lønnsgapet før dette oppgjøret var på 24.000 kroner mellom en gjennomsnitts industriarbeiderlønn og bussjåførene.

Meklingsforslaget innebærer et resultat på linje med resten av arbeidslivet, samtidig som under halvparten av lønnsgapet er dekket inn.

- Vi hadde et felles mål, som arbeidsgiverne har forlatt. Bussjåførene ligger også etter dette oppgjøret betydelig lavere enn en industriarbeiderlønn. Nå skal industrien gjennom lokale oppgjør som vil gjøre gapet enda større. Det betyr at vi foran hovedoppgjøret i 2012 vil starte forhandlingene med et lønnsgap på kanskje så mye som 35.000 kroner i forhold til hva vi faktisk har vært enige om, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Stein Guldbrandsen.

- Dette innebærer at det blir enda vanskeligere å tette gapet mellom industri og bussbransjen i framtida, slik bussbransjeavtalen forutsetter.

- Vi mener dette totalt sett er for dårlig til at vi kan anbefale medlemmene våre å stemme for forslaget, sier Stein Guldbrandsen.

Uenige

Fagforbundet forhandlet sammen med Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk Jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet om transportavtalen og bransjeavtalen med NHO og bransjeavtalen med Nettbuss og Borgbuss i Spekter-området.

Forbundene er uenige om meklingsforslaget bør godtas av medlemmene.

Fagforbundets forhandlingsutvalg anbefaler enstemmig sine medlemmer å stemme nei.

I Transportarbeiderforbundets forhandlingsutvalg anbefaler et flertall sine medlemmer å stemme ja, mens et mindretall oppfordrer til å stemme nei.

Jernbaneforbundet og det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet anbefaler enstemmig sine medlemmer å si ja til meklingsforslaget.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy