JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen konkurranse på trikk og t-bane i Oslo

Det blir ingen konkurranseutsetting av trikk og t-bane i Oslo etter at bystyret behandlet saken 17. februar.

2010021912360420131216123923

per.flakstad@fagforbundet.no

Administrasjonsselskapet for kollektivtrafikk i Oslo, Ruter, har i et strategidokument lagt opp til at både trikk og t-bane skulle konkurranseutsettes fra 2013. De ansatte og deres tillitsvalgte reagerte kraftig på dette.

– Oslo Bystyre har vedtatt at driften av t-bane og trikk ikke skal anbudsutsettes. Ruters planer kan ikke tolkes som annet enn et angrep på dette vedtaket, og på alle som jobber i kollektivtrafikken, sa Rune Aasen som er leder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA).

Dødfødt

Allerede da strategidokumentet ble kjent i fjor, reagerte Oslo-politikere. Venstre-leder Ola Elvestuen kalte forslaget for dødfødt og uklokt, mens Erling Folkvord fra Rødt sa at en konkurranse om å drifte t-bane og trikk var et politisk spørsmål, og ikke noe som et administrasjonsselskap kunne bestemme.

Da dokumentet ble behandlet i bystyret, opprettholdt politikerne i Oslo sitt tidligere vedtak om at driften ikke skulle konkurranseutsettes.

Viktig vedtak

– Dette vedtaket er svært viktig for de ansatte, og vi er glad for at spørsmålet er avklart, sier Rune Aasen i OSA.

I debatten sa Oslos samferdselsbyråd, Jørgen Kallmyr (Frp), at kollektivtrafikken i hovedstaden går bra, og at fagfolk kommer fra andre byer for å se hvordan Oslo har fått det til.

– Det er verd å merke seg at den poisitive utviklingen vi har hatt på t-bane og trikk i Oslo de siste årene, har skjedd uten bruk av anbud og konkurranse. Dette er et viktig poeng som jeg håper de ansvarlige for kollektivtrafikken også i andre norske byer får med seg, sier Aasen.

– Nå håper vi at det blir mulig også å avlyse den vedtatte konkurranseutsettingen av vedlikeholdet på MX-vognene.

– Uansett er dette en viktig motivasjon for å legge oss i selen framover, slik at kollektivtrafikken går bra og at alt fungerer godt under neste års ski-VM, sier han.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy