JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kan bli full stopp igjen mandag

Klokka to i går stoppet alle busser og de fleste trikkene i Trondheim. I går kveld tok sjåførene en streikepause og kjørte som normalt, men det kan bli ny aksjon igjen på mandag.

2008061215084520131216054150

Etter et medlemsmøte i Buss- og sporveisbetjentenes Forening i går ettermiddag, valgte sjåførene å stanse aksjonen som planlagt klokka seks i går kveld. Samtidig vil de gå til ny aksjon fra klokka halv fem mandag morgen hvis fylkespolitikerne står fast på beslutningen om å konkurranseutsette bussdriften i Trondheim.

For å unngå ny streik forlanger sjåførene en skriftlig garanti som binder partigruppene i det rådgrønne flertallet i fylkestinget til å stemme mot et forslag om å legge ut bussrutene på anbud.

Massiv støtte

I tillegg til bussjåførene demonstrerte de ansatte ved Trondheim Renholdsverk for rekommunalisering av renovasjonen i Trondheim i går. Aksjonene foregikk både foran rådhuset og foran fylkeshuset.

Aksjonene har massiv støtte fra tillitsvalgte og medlemmer i mange forskjellige forbund og foreninger over store deler av landet.

Blant annet gjennomførte 64 sjåfører i Nettbuss i områdene Orkanger, Hemne og Meldal en sympatiaksjon fra klokka to til fire i går.

Landsstyret i Fagforbundet har gitt sin fulle støtte til aksjonen. Landsstyret krever at at Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet bruker sitt politiske flertall til å føre en politikk som sikrer gode offentlige tjenester, og at dette sikres best når det offentlige selv eier og driver tjenestene, heter det i en uttalelse fra landsstyremøtet i Førde på torsdag.

I den samme uttalelsen krever landsstyret i Fagforbundet at det rødgrønne flertallet i Trondheim bruker sin makt til å ta Retura AS tilbake som kommunalt foretak. Retura er et datterselskap i Trondheim Renholdsverk.

EL&IT-forbundet i Sør-Trøndelag og Fagforbundet Trondheim har sendt ut støtteerklæringer. I Oslo har Sporveisforeningen gitt ut en ekstrautgave av sitt medlemsblad for å uttrykke full støtte til bussjåførene i Trondheim.

Hvis bussjåførene ikke får den garantien de krever, kan nye aksjoner vare helt fram til fylkestinget skal behandle konkurranseutsetting av bussrutene på sitt møte 17. og 18. juni.

Hele uka?

Lederen i LO Trondheim, Arne Byrkjeflot, mener det ikke er noe i veien for en langvarig politisk streik:

– Det finnes ingen regler for hvor lenge slike aksjoner skal vare, men vanligvis er de lengste politiske streikene to dager. Jeg ser ikke at det er noe alvorlig i veien for å holde en slik aksjon gående i en ukes tid. De eventuelle erstatningsmessige konsekvensene vil ikke være store, sier Byrkjeflot til Adresseavisen.

I uttalelsen fra Fagforbundet i Trondheim advares det sterkt mot å bruke anbud i kollektivtrafikken: «Et slikt vedtak vil bli oppfattet som en krigserklæring mot en samlet fagbevegelse», heter det.

I uttalelsen fra EL&IT-forbundet heter det at flertallet av fylkets politikere ikke holder de løftene de er valgt på.

Ap med nøkkelen

Arne Byrkjeflot mener Arbeiderpartiet har presset sine medlemmer til å gå inn for anbud på kollektivtrafikken.

– Jeg kjenner Ap-folkene, det er ikke flertall i partiet for dette. Anbud er presset gjennom fra toppen, sier han til Adresseavisen.

Byrkjeflot mener den eneste måten å hindre anbud på, er at Aps fylkestingsrepresentanter stemmer ned forslaget.

– Derfor er den politiske mobiliseringen så viktig, understreker han.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy