Kan bli full stopp igjen mandag

Klokka to i går stoppet alle busser og de fleste trikkene i Trondheim. I går kveld tok sjåførene en streikepause og kjørte som normalt, men det kan bli ny aksjon igjen på mandag.

2008061215084520131216054150

Massiv støtte

Hele uka?

Ap med nøkkelen

Etter et medlemsmøte i Buss- og sporveisbetjentenes Forening i går ettermiddag, valgte sjåførene å stanse aksjonen som planlagt klokka seks i går kveld. Samtidig vil de gå til ny aksjon fra klokka halv fem mandag morgen hvis fylkespolitikerne står fast på beslutningen om å konkurranseutsette bussdriften i Trondheim.

For å unngå ny streik forlanger sjåførene en skriftlig garanti som binder partigruppene i det rådgrønne flertallet i fylkestinget til å stemme mot et forslag om å legge ut bussrutene på anbud.

I tillegg til bussjåførene demonstrerte de ansatte ved Trondheim Renholdsverk for rekommunalisering av renovasjonen i Trondheim i går. Aksjonene foregikk både foran rådhuset og foran fylkeshuset.

Aksjonene har massiv støtte fra tillitsvalgte og medlemmer i mange forskjellige forbund og foreninger over store deler av landet.

Blant annet gjennomførte 64 sjåfører i Nettbuss i områdene Orkanger, Hemne og Meldal en sympatiaksjon fra klokka to til fire i går.

Landsstyret i Fagforbundet har gitt sin fulle støtte til aksjonen. Landsstyret krever at at Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet bruker sitt politiske flertall til å føre en politikk som sikrer gode offentlige tjenester, og at dette sikres best når det offentlige selv eier og driver tjenestene, heter det i en uttalelse fra landsstyremøtet i Førde på torsdag.

I den samme uttalelsen krever landsstyret i Fagforbundet at det rødgrønne flertallet i Trondheim bruker sin makt til å ta Retura AS tilbake som kommunalt foretak. Retura er et datterselskap i Trondheim Renholdsverk.

EL&IT-forbundet i Sør-Trøndelag og Fagforbundet Trondheim har sendt ut støtteerklæringer. I Oslo har Sporveisforeningen gitt ut en ekstrautgave av sitt medlemsblad for å uttrykke full støtte til bussjåførene i Trondheim.

Hvis bussjåførene ikke får den garantien de krever, kan nye aksjoner vare helt fram til fylkestinget skal behandle konkurranseutsetting av bussrutene på sitt møte 17. og 18. juni.

Lederen i LO Trondheim, Arne Byrkjeflot, mener det ikke er noe i veien for en langvarig politisk streik:

– Det finnes ingen regler for hvor lenge slike aksjoner skal vare, men vanligvis er de lengste politiske streikene to dager. Jeg ser ikke at det er noe alvorlig i veien for å holde en slik aksjon gående i en ukes tid. De eventuelle erstatningsmessige konsekvensene vil ikke være store, sier Byrkjeflot til Adresseavisen.

I uttalelsen fra Fagforbundet i Trondheim advares det sterkt mot å bruke anbud i kollektivtrafikken: «Et slikt vedtak vil bli oppfattet som en krigserklæring mot en samlet fagbevegelse», heter det.

I uttalelsen fra EL&IT-forbundet heter det at flertallet av fylkets politikere ikke holder de løftene de er valgt på.

Arne Byrkjeflot mener Arbeiderpartiet har presset sine medlemmer til å gå inn for anbud på kollektivtrafikken.

– Jeg kjenner Ap-folkene, det er ikke flertall i partiet for dette. Anbud er presset gjennom fra toppen, sier han til Adresseavisen.

Byrkjeflot mener den eneste måten å hindre anbud på, er at Aps fylkestingsrepresentanter stemmer ned forslaget.

– Derfor er den politiske mobiliseringen så viktig, understreker han.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy