Klag og søk når du vil

Syns du ikke at du fortjente parkeringsboten du fikk? Bruk nettet til å klage. Samtidig kan du søke om barnehageplass eller boligstøtte.

2005051512521520131216050502

Blant de 70 kommunale tjenestene som det nå er mulig å få utført over nettet, er klage på parkeringsbot og søknad om barnehageplass de to mest populære interaktive skjemaene på nettsidene hos Oslo kommune.

Men selv om det er blitt lettere å klage, lover ikke kommunen at bøtene blir færre.

Raskere tilgang

Utviklingen går mer og mer i retning av døgnåpne kommuner, der innbyggerne kan få informasjon, fylle ut kommunale skjemaer og sende dem når som helst, bare de sitter ved en datamaskin.

For Oslo kommune skal tjenestene gjøres enklere og mer tilgjengelig for brukerne. I tillegg kan det gi besparelser for kommunen ved at saksbehandler slipper å sitte og taste inn informasjonen. Bare i Oslo har hele 13.154 interaktive søknadsskjema blitt innlevert det siste halvåret.

På hovedportalen til Oslo kommune ligger en link til alle skjemaene. Her er det bare å klikke seg inn på det aktuelle og fylle ut den nødvendige informasjonen.

Kvittering på sms

En interaktiv, kommunal tjeneste betyr at brukeren gir informasjon på et skjema som hentes fra kommunens hjemmeside. Skjemaet returneres elektronisk for videre saksbehandling.

Siden informasjon sendes elektronisk begge veier, skal dette gi raskere tilgang til skjemaer og kortere saksbehandlingstid.

Kvittering på at skjemaet er fylt ut fås enten på sms eller e-post. Dette koster ikke noe for brukeren, men fungerer som bekreftelse på at søknaden er levert til en viss dato. Med sms eller e-postkvitteringen følger det et referansenummer som kan brukes i en eventuell samtale med saksbehandler hvis det skulle bli nødvendig.

Samtidig er det fortsatt mulig å levere søknader på papir og levere disse over skranke eller per brevpost. Og det er fremdeles mulig å få tak i saksbehandlere ansikt til ansikt siden alle bydeler har kontorer der innbyggerne kan henvende seg.

Eksplosiv bruk

Oddbjørn Brødreskift, tillitsvalgt for Fagforbundet i Vestre Aker bydel, har fått blanda tilbakemeldinger. En mer strukturert jobb, enklere og kortere saksbehandling, samt besparelser for kommunen, syns ikke Brødreskift at han kan se ennå.

– For bestillerkontoret som har ansvaret for bestilling av tjenester innenfor hjemmetjenesten og sosialkontoret, er registreringen den samme, for saksbehandlerne har det blitt noe merarbeid og ingen besparelse i tid per i dag, sier Brødreskift.

Boligkonsulentene, som blant annet har ansvaret for lånestøtte til kommunale boliger i bydelen, opplever også en del merarbeid, siden en del av skjemaene ikke er godt nok utfylt og saksbehandlerne må ta kontakt.

– Saksbehandlerne sier det er en merkbar endring i antall skjema. Kanskje fordi det nå har blitt enklere å søke. Det kan være en tung vei å møte opp personlig for å få tak i skjema.

Brødreskift forteller at innenfor barnehage har bruken av interaktive skjema nærmest eksplodert. Godt over halvparten av dem som søkte om barnehageplass i Bydel Vestre Aker brukte nettet. Her er en person ansatt for å ta unna alle skjemaene. Også her er det skjema som mangler informasjon slik at saksbehandler må ta kontakt. Dette har ført til betydelig merarbeid, og budsjettet er sprengt.

– Det er snakk om at det til neste år skal bli en automatisk registrering i databasene av barnehagesøknadene slik at de ikke må saksbehandles, sier Brødreskift.

Døgnåpent i Kommune-Norge

Er du lei av å bruke lunsjpausen i kø for å ordne offentlige søknader? Eller stå i telefonkø for å få kopi av vigselsattesten eller time hos fastlegen? Dette kan du nå snart få slippe.

Nå skal elektronikk og menneske kobles og en ny generasjon tjenestetorg kommer. Målet er at en dag skal du kunne sette deg foran datamaskinen og ordne det du måtte ønske når det passer deg selv. Via nye kanaler skal du kunne betjene deg selv og bestemme når du vil ha kontakt med det offentlige Norge.

Moderniseringsminister Morten Meyer vil at Norge skal bli best i verden på offentlige online-tjenester. Derfor vil Moderniseringsdepartementet bidra til å motivere, støtte og bistå det offentlige Norge til å bli mer brukerorientert og effektiv.

Digital framtid

Fredrikstad kommune er en kommune med store digitale planer for framtiden. De ønsker å legge til rette for en bedre kommunikasjon med innbyggerne 24 timer i døgnet.

Her har kommunen satt i gang en forstudie for å se på mulighetene for en døgnåpen kommune hvor tjenester legges tilgjengelig på internett slik at innbyggerne i Fredrikstad kan betjene seg selv og at saksbehandling og svar skjer elektronisk.

– Vi er i startgropa, og det vil nok ta mer enn fem år før vi kan kalle oss døgnåpne, sier servicesjef Ingrid Trømborg.

Hun tør ikke spå når du kan ordne hva du ønsker ved hjelp av noen tastetrykk. Før den tid må digitale signaturer sikres og dataintegrasjoner utvikles mot de ulike fagsystemene.

Men det er spennende framtidsbilder kommunen skisserer.

Framtidsbilde

For miljø- og kostnadsbevisste innbyggere i Fredrikstad kommune, skal det i framtiden være mulig med en ny tjeneste fra renovasjonsetaten. I tillegg til å finne ut hvilke dager søppelet tømmes, bestille tjenester og benytte en tabell som beregner renovasjonsgebyret, kan egen søppelaktivitet følges.

Ved hjelp av et brukernavn og passord kan du følge med på antall tømminger og hvor mange kilo papir, restavfall og biologisk avfall du leverer. Dette er mulig fordi det ligger databrikker i søppeldunkene og en egen antenne på søppelbilen registrerer antall tømminger og veier søppelet.

Har du behov for å bli kvitt spesialavfall, finner du en kartoversikt på kommunens nettjeneste som forteller hvor miljøstasjonene ligger og når de er åpne.

Skulle du ha behov for å stille spørsmål til noen, kan du chatte med de ansatte i kommunen. Du slipper å vente i telefonen. Samtidig skal det stadig være enkelt å ta kontakt med kommunene på tradisjonelle måter som telefon, brev og oppmøte på servicekontoret. En kommune vil aldri kunne belage seg på at alle innbyggerne vil bruke internett.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy