JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Klimameldingen må bli mer konkret

Det er positivt at regjeringen holder fast ved klimamålene. Men jeg er skuffet over klippetroen på å løse ting med kvotehandel, sier Fagforbundets Stein Guldbrandsen.

2012042514423820131216190010

monica.schanche@fagforbundet.no

Fagforbundet er glad for at regjeringen vil styrke Enova sitt ansvar for å oppfylle regjeringens klimamål.

– Det er også positivt at Transnova, som skal redusere CO2-utslipp fra transportsektoren, skal bli en permanent institusjon. Men det må konkretiseres økonomisk. Det de har å rutte med i dag, er symbolsk, sier Stein Gulbrandsen.

AMU for ytre miljø

– Jeg syns at vårt og LOs forslag om at arbeidsmiljøutvalgene (AMU) også skal ha ansvar for det ytre miljøet, burde være med i regjeringens klimamelding, sier Stein Guldbrandsen og viser til det han betegner som Nedre Eiker-modellen.

– Det handler om å bruke kompetansen de ansatte og ledelsen har på å redusere miljøødeleggelser. De deler på ansvaret og legger grunnlaget for at vi alle skal forstå alvoret i situasjonen. Dette har vi foreslått gang på gang, og det burde være kjent. Men denne typen tiltak finner jeg ikke i regjeringens klimamelding, sier Guldbrandsen.

Mindre gods på veiene

Guldbrandsen påpeker at det er et politisk ønske at mer gods skal bort fra vei og over til sjø og bane. Samtidig går utviklingen i motsatt lei.

– Det har sammenheng med at alle aktører som driver godstransport, enten de er offentlige eller private, har anbud og fri konkurranse som overordnet prinsipp. Det vil si at pris avgjør. Det fører til at store deler av transportmarkedet overtas av baltiske selskaper som driver ren sosial dumping og utkonkurrerer andre.

Guldbrandsen understreker at man må regulere markedet og bruke prismekanismer som favoriserer bane og sjø, og sette en stopper for sosial dumping, for å oppnå politiske mål.

– At regjeringen vil satse stort på kollektivtrafikk er positivt, men det er for lite konkret, mener Stein Guldbrandsen.

Sats på biometangass

– Det er trist at forbundets og LOs forslag om biometangass ikke er med i sammendraget i meldingen. Dette er en teknologi som er fullt utviklet, og det mest effektive middelet i lokal tungtransport, sier Guldbrandsen.

Han mener dette kan spare miljøet for millioner tonn CO2-utslipp, og redusere partikkelutslipp vinterstid.

Meldingen har innslag av hva som kan utvikles i framtida, men den burde være mer konkret på å ta i bruk tiltak som allerede er tilgjengelig. Når det er sagt, inneholder regjeringens klimamelding mye positivt, og det er bra at man ikke løper fra tidligere mål, sier Stein Guldbrandsen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy