JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Knapt ja-flertall i bussoppgjøret

Det blir ingen busstreik, etter at et knapt flertall stemte ja til meklingsresultatet. Det store nei-mindretaller viser likevel at misnøyen blant bussjåførene er betydelig.

2010050410165320131216131310

per.flakstad@fagforbundet.no

Totalt stemte 3829 medlemmer ja til bussoppgjøret, mens 3365 stemte nei. Blant Fagforbundets medlemmer var det et stort nei-flertall. Bare 74 stemte ja, mens 658 ønsket å forkaste meklingsresultatet.

Må godta

Fagforbundet forhandlet sammen med Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk Jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet om transportavtalen og bransjeavtalen med NHO og bransjeavtalen med Nettbuss og Borgbuss i Spekter-området.

– Siden vi forhandlet om en felles bussbransjeavtale, der intensjonen er at vi skal ha like avtaler for å unngå anbudsspekulasjon, må vi godta resultatet selv om et flertall av forbundets medlemmer stemte imot, sier lederen for Fagforbundets forhandlingsdelegasjon, Stein Guldbrandsen.

Meklingsforslaget innebærer at alle ansatte i bussbransjen får et generelt tillegg på tre kroner i timen. Kompensasjonen for alle kompetansemoduler i bussbransjeavtalen økes til tre kroner.

I tillegg blir vilkårene for delt skift vesentlig forbedret. Før kunne sjåførene ha en ubetalt pause på såvidt under to timer før det ble gitt tillegg. Etter dette oppgjøret er grensen for å få kompensasjon redusert til én time.

På grensen

I bussbransjeavtalen ligger det en forutsetning om at bussjåførene skal ha en lønn som omtrent tilsvarer en gjennomsnitts industriarbeiderlønn. Siden hovedoppgjøret i 2008 har sjåførene sakket betydelig etter. Lønnsgapet før dette oppgjøret var på 24.000 kroner mellom en gjennomsnitts industriarbeiderlønn og bussjåførene.

Meklingsforslaget innebærer et resultat på linje med resten av arbeidslivet, samtidig som under halvparten av lønnsgapet er dekket inn.

Fagforbundets forhandlingsutvalg anbefalte enstemmig medlemmene å stemme nei til resultatet. Selv om han er misfornøyd med et ja-flertall totalt sett, er Stein Guldbrandsen glad for at det ble et så stort mindretall.

– Dette forteller at svært mange medlemmer er forbannet og synes oppgjøret ligger helt på grensen av hva de kan akseptere, sier han.

Betydelig press

– Det store nei-mindretallet legger et betydelig press på forhandlerne til alle de fire forbundene og på arbeidsgiversiden fram mot neste oppgjør. Nå skal industrien gjennom sine lokale forhandlinger, slik at vi kan komme til å starte neste hovedoppgjør i 2012 med et lønnsgap på så mye som 35.000 kroner i forhold til hva vi faktisk har vært enige om.

– Vi etablerte bussbransjeavtalen for å få like vilkår og for at bussjåfører skulle få en anstendig lønn på linje med industriarbeiderne. Resultatet i årets oppgjør setter hele avtalen under press, og det store mindretallet viser at misnøyen er stor. Jeg er overbevist om at et flertall av de medlemmene i de fire forbundene ikke kommer til å godta et resultat som likner dette i neste hovedoppgjør, sier Stein Guldbrandsen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy